0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

آموزش انجام روش کوکوسو (CoCoSo)

تکنیک CoCoSo

روش کوکوسو یکی از تکنیک های نوین تصمیم گیری چند معیاره می باشد که توسط یزدانی و همکاران در سال ۲۰۱۸ معرفی شد. روش کوکوسو در جستجوی راه حل برای انتخاب بهترین گزینه است و در این راستا یک راه حل ترکیبی سازشی جهت رتبه بندی گزینه ها ارائه می کند. در این روش اولویت‌بندی گزینه‌ها براساس شاخص ها با استفاده از موزون‌سازی مبتنی بر جمع و توان می باشد.


آموزش انجام روش کوکوسو (CoCoSo)

در روش کوکوسو یک راه حل ترکیبی سازشی برای رتبه‌بندی گزینه‌ها ارائه شده است. این روش یک مدل یکپارچه از روش جمع وزنی ساده و مدل ضرب وزنی  می‌باشد. روش کوکوسو به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا در پنج گام پیاده سازی می شود.

شما عزیزان می توانید جهت پیاده سازی تکنیک کوکوسو (COCOSO) از اکسل فرمول نویسی شده تکنیک کوکوسو (COCOSO) استفاده کنید.

گام اول: تشکیل ماتریس تصمیم

اولین گام در تمامی روش های تصمیم گیری چندمعیاره تشکیل ماتریس تصمیم است که در رابطه زیر آورده شده است. جهت تعیین عوامل و گزینه‌های پژوهش از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود. جهت تکمیل ماتریس تصمیم می توانید از پرسشنامه رایگان کوکوسو (COCOSO) استفاده کنید.

گام دوم: نرمال‌سازی ماتریس تصمیم

شکل 1- ماتریس تصمیم گیری

گام دوم در پیاده سازی روش کوکوسو نرمال‌سازی تشکیل ماتریس تصمیم است که از رابطه اول برای معیارهای مثبت و از رابطه دوم برای معیارهای منفی استفاده می‌شود. در روابط زیر Maxxij و Minxij در واقع بیشترین و کمترین مقدار هر ستون معیار هستند. براساس این نرمال سازی کلیه درایه‌ها بین عدد ۰ و ۱ قرار می‌گیرند.

مطالعه کنید:  آموزش انجام روش ایداس (EDAS)

نرمال سازی ماتریس تصمیم

گام سوم: محاسبه مقادیر جمع وزنی و ضرب وزنی

 در این گام بر اساس روابط زیر، مقادیر جمع وزنی (S) و ضرب وزنی (P) برای هر گزینه حساب می‌شود. در دو رابطه زیر  Wj وزن معیارها می‌باشند.

محاسبه مقادیر جمع وزنی و ضرب وزنی

گام چهارم: تعیین نمره ارزیابی گزینه‌ها براساس سه استراتژی

در این بخش امتیاز گزینه‌ها بر اساس سه استراتژی از طریق روابط زیر حاصل می‌شود. رابطه اول میانگین حسابی امتیازات را بیان می‌کند، در حالی که رابطه دوم در مقایسه با بهترین ها، نمرات نسبی را بیان می‌کند. رابطه سوم مصالحه‌ای بین دو امتیاز است. در این رابطه λ توسط تصمیم‌گیرنده تعیین می‌شود. اما در حالت ۰/۵ انعطاف‌پذیری زیادی دارد.

گام پنجم: تعیین امتیاز نهایی و رتبه بندی گزینه‌ها

در این بخش بر اساس رابطه زیر امتیاز نهایی محاسبه می‌شود. در واقع این رابطه بیانگر جمع میانگین هندسی و میانگین حسابی سه استراتژی مرحله قبل می‌باشد. امتیاز (k) هر گزینه‌ای بزرگتر باشد نشان از برتری آن گزینه دارد.

تعیین امتیاز نهایی و رتبه بندی گزینه‌ها

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش کوکوسو (COCOSO)، به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “آموزش انجام روش کوکوسو (CoCoSo)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا