0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

آموزش انجام روش ایداس (EDAS)

تکنیک EDAS

روش ایداس یکی از تکنیک های نوین تصمیم گیری چند معیاره می باشد که توسط مهدی کشاورز قرابایی و همکاران در سال ۲۰۱۵ جهت رتبه بندی گزینه های پژوهش ارائه گردید. منطق این روش ارزیابی بر اساس فاصله از میانگین راه حل است. در روش ایداس بهترین راه حل مربوط به فاصله از میانگین راه حل (AV) است. در این روش نیازی به محاسبه ایده آل مثبت و منفی نمی باشد، بلکه دو شاخص برای ارزیابی مطلوب بودن گزینه ها در نظر گرفته می شود؛ اولین اندازه گیری فاصله مثبت از میانگین (PDA) است و دوم فاصله منفی از میانگین (NDA) است. این اقدامات می تواند تفاوت بین هر گزینه و راه حل متوسط را نشان دهد. ارزیابی گزینه ها با توجه به ارزش بالاتر PDA و مقادیر پایین تر NDA صورت می گیرد مقادیر بالاتر PDA و یا مقادیر کمتر NDA نشان دهنده این است که آن گزینه بهتر است.


آموزش انجام روش ایداس (EDAS)

روش ایداس در زمره روش های معیار گزینه ای می باشد یعنی هدف آن رتبه بندی گزینه های مساله تصمیم گیری است. در این روش همچنین باید وزن معیارها نیز از قبل محاسبه شده باشد، بنابراین وزن معیارها، ماهیت معیارها از نظر مثبت و منفی بودن و ماتریس تصمیم به عنوان ورودی های این روش می باشند. روش ایداس در ۶ گام پیاده سازی می شود.

به طور معمول تکنیک ایداس (EDAS) در هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا، به دو صورت قطعی و غیرقطعی مورد بررسی قرار می گیرند. شما عزیزان می توانید جهت پیاده سازی این تکنیک از اکسل فرمول نویسی شده تکنیک ایداس (EDAS) و نمونه اکسل های فرمول نویسی شده تکنیک ایداس خاکستری (Grey EDAS) استفاده کنید.

مطالعه کنید:  فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP یا Analytic Hierarchy Process)

گام اول: تشکیل ماتریس تصمیم

اولین گام در این روش تشکیل ماتریس تصمیم است همانطور که در رابطه زیر دیده می شود ماتریس تصمیم این روش در واقع ارزیابی هر گزینه نسبت به هر معیار است مثلا X12 ارزیابی گزینه اول نسبت به معیار دوم است. این ماتریس تصمیم توسط اعداد واقعی و یا طیف های کلامی تکمیل می شود. جهت تعیین عوامل و گزینه‌های پژوهش از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود.

شکل تشکیل ماتریس تصمیم

گام دوم: محاسبه میانگین راه حل معیارها

در این گام با استفاده از رابطه زیر میانگین راه حل برای معیارها محاسبه می شود که در واقع همان میانگین داده ها برای هر ستون معیار می باشد.

محاسبه میانگین راه حل معیارها

گام سوم: محاسبه PDA و NDA

در این گام با استفاده از روابط زیر مقادیر فاصله مثبت از میانگین (PDA) است و فاصله منفی از میانگین (NDA) را محاسبه می کنیم.

اگر معیار جنبه مثبت داشته باشد از رابطه زیر استفاده می شود. جنبه مثبت یعنی افزایش معیار باعث سود گردد.

محاسبه PDA و NDA

اگر معیار جنبه منفی داشته باشد از رابطه زیر استفاده می شود. جنبه منفی یعنی کاهش معیار باعث سود گردد.

محاسبه PDA و NDA شکل

گام چهارم: محاسبه مقادیر SP و SN

در این گام با استفاده از روابط زیر مقادیر SP و SN محاسبه می شود در واقع این گام وزن دار کردم مقادیر PDA و NDA مرحله قبل می باشد و باید وزن معیارها در این متغیرها ضرب شود.

مطالعه کنید:  نحوه نوشتن پیش گفتار پایان نامه

محاسبه مقادیر SP و SN

گام پنجم: محاسبه مقادیر نرمال SP و SN

در این گام با استفاده از روابط زیر مقادیر SP و SN که در مرحله قبل محاسبه شد را نرمال می کنیم.

محاسبه مقادیر نرمال SP و SN

گام ششم: رتبه بندی نهایی گزینه ها

در این بخش با استفاده از رابطه زیر امتیاز نهایی گزینه ها را محاسبه و سپس آن ها را رتبه بندی می کنیم.

شکل رتبه بندی نهایی گزینه ها

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش ایداس (EDAS)، به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “آموزش انجام روش ایداس (EDAS)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا