0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا

انجام پایان نامه ارشد رساله دکترا

پایان نامه یک تحقیق علمی می باشد که دانشجویان ارشد و دکترا موظف به انجام آن هستند و نقش مهمی در پیشرفت تحصیلی دانشجویان و رسیدن آن‌ها به درجات علمی بالاتر دارد. پایان نامه باید موضوعی جدید داشته باشد و سوال یا موضوعی را مطرح کند و با تجزیه و تحلیل یا آزمایش به آن پاسخ دهد. این طرح علمی نشان‌دهنده تمام مراحل پژوهش و تلاش دانشجو بوده و کیفیت کار ارائه‌شده، بار علمی پژوهشگر را مشخص می‌کند. بنابراین از مرحله انتخاب موضوع تا نتیجه‌گیری پژوهش گام های تحقیق باید به درستی برداشته شود تا در نهایت یک کار علمی تدوین شود. در صورت داشتن سوال در هر کدام از گام های نگارش پروپوزال و پایان نامه، می توانید از طریق بخش تماس با ما با کارشناسان مدیر وان در ارتباط باشید.

همچنین به کار پژوهشی پایان دوره ی دکتری، تز یا رساله گفته می شود که دانشجویان برای کسب مدرک دکتری نیازمند انجام این پژوهش و دفاع آن هستند. در انتخاب موضوع رساله مانند پایان نامه، لزوما بایستی موضوعی جدید مورد بررسی و هدف قرار گیرد. در پایان نامه ارشد و رساله دکترا پس از اینکه پروپوزال شما مورد تایید دانشگاه قرار گرفت، باید اقدام به جمع آوری داده ها و دیتاهای مناسب و مرتبط با موضوع کار و سپس نگارش فصول پایان نامه کنید. در مقطع دکترا باید قبل از تدوین نهایی رساله، کارهای مربوط به مقاله خود را نیز انجام دهید. زیرا نوشتن مقاله خیلی زمان بر است و از سوی دیگر تا وقتی مقاله ای در کار نباشد به شما مجوز دفاع از رساله دکتری داده نمی شود.


بخش های اصلی پایان نامه

همانگونه که اشاره شد، پایان نامه یک سند کتبی است که نتایج تحقیقات اصلی و یافته های یک شخص در یک زمینه خاص از مطالعه را ارائه می‌دهد. تمامی بخش های پایان نامه به یکدیگر متصل و مرتبط می باشند و نگارش آن از حول تحقیق و پژوهش یک موضوع آغاز شده و تا نتیجه گیری نهایی ادامه پیدا می کند. پایان نامه بر اساس اصول دانشگاه ها تدوین می شوند، اما به طور کلی دارای بخش هایی هستند که تمامی مراحل کار و انجام پژوهش و تحقیقات را پوشش می دهد. نوشتن پایان نامه و انجام دادن آن بدون آگاهی داشتن و شناختن فصل ها و نکات آن امری غیر ممکن است. پایان نامه از بخش های مختلفی تشکیل شده است که مهمترین بخش های آن موارد زیر می باشد:

بخش های اصلی پایان نامه


مراحل نگارش پایان نامه

پایان نامه و رساله باید به گونه ای نوشته شود که نظر داوران و اساتید حاضر در جلسه دفاع را جلب نموده و در نهایت به دریافت نمره ای خوب منجر گردد. نگارش پایان نامه از اصول و قواعد خاصی پیروی می کند که برای پذیرفته شدن آن توسط دانشگاه و اساتید باید این اصول به طور کامل رعایت گردند. جهت راهنمایی نگارش پایان نامه در این بخش گام های تدوین آن معرفی می شود:

گام اول: انتخاب موضوع پایان نامه

انتخاب یک موضوع مناسب نخستین گام نگارش پایان نامه و تز دکتری می باشد که اگر این مرحله با دقت و هوشمندی انجام شود خیالتان تا اخر پروژه راحت خواهد بود. موضوع پایان نامه باید جدید و نوآورانه باشد و تا جای ممکن در ایران بر روی آن تحقیقی صورت نگرفته باشد، که همین مساله انتخاب موضوع پایان نامه را برای بسیاری از دانشجویان دشوار می کند.

جهت ایده پردازی انتخاب موضوع مربوط به تز دکتری از ترکیب چندین مقاله استفاده می شود و در نهایت مقالات از جنبه ای خاص توسعه پیدا می کند. در مقطع کارشناسی ارشد معمولا بر اساس یک مقاله بیس مشخص موضوع پایان نامه تدوین می شود. در این صورت باید مقاله‌ای انتخاب شود که علاوه بر معتبر و جدید بودن، دارای پرسشنامه و مدل نیز باشد. جهت دسترسی به منبع این مقالات می توانید به پکیج مقاله بیس پایان نامه رجوع کنید.

انتخاب موضوع علاوه بر بررسی مقالات مختلف، مشورت با اساتید، نگاه منتقدانه به مسائل جامعه و … به یکسری اصول و قواعد مشخص برای آن نیاز دارد که توصیه می شود این اصول را در زمان انتخاب موضوع استفاده کنید.

ادامه مطلب در مقاله انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

گام دوم: بررسی عدم تکراری بودن موضوع در سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک

پس از تایید عنوان از جانب استاد، نیاز است تا این اطمینان حاصل شود که عنوان پایان نامه تکراری نمی باشد. سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کمک می‌کند تا از پیشینه کار خود، به‌ ویژه در پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ های انجام شده در کشور آگاهی یابند و از کار دوباره پرهیز کنند و با منابع موجود درباره پژوهش خود نیز آشنا شوند. کاربران می‌توانند پس از ثبت نام و تأیید آن، وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت و هزینه آن را پرداخت نمایند. نتیجه بررسی کارشناسان آموزش‌ دیده ایرانداک در کوتاه ترین زمان برای کاربر و نیز همه کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده می‌شود.

ادامه مطلب در مقاله راهنمای استفاده از سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک


گام سوم: پروپوزال

پروپوزال یا پیشنهاده پژوهش (Proposal) طرح پژوهشی جامعی است که پس از تایید موضوع، با هدف متقاعد کردن هیات داوران، قبل از شروع رسمی پژوهش از طرف دانشجویان و یا پژوهشگران به واحد سازمانی یا نظام دانشگاهی ارائه می گردد. هر پروپوزال از بخش ها و قسمت های مشخصی تشکیل شده است که بایستی براساس اطلاعات درست و ضوابط علمی دقیق تکمیل شود. تمامی دانشگاه ها برای نگارش پروپوزال، فرم های پیش فرضی را تعریف کرده اند و شما می توانید از صفحه دانلود فرم خام پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری فرم خام مربوط به دانشگاه خود را دریافت نمایید، همچنین از طریق بخش نمونه پروپوزال با پروپوزال های تایید شده دانشگاهی با رویکردهای مختلف آشنا شوید.

روش تحقیق کمی، روش تحقیق کیفی و روش تحقیق آمیخته به عنوان مهمترین رویکردهای نگارش پروپوزال مطرح می باشند. پروپوزال با روش تحقیق اشتباه حتی اگر به تصویب هم برسد، می تواند تمامی پروژه را زیر سوال ببرد. در صورتی که پروپوزال مبتنی بر چارچوب علمی صحیح، خیال پژوهشگر را تا انتهای پروژه راحت می کند.

به یاد داشته باشید که:

هدف از نگارش پروپوزال این است که افرادی که طرح شما را مطالعه می کنند، باور کنند که شما قصد انجام پژوهش ارزشمندی را دارید، از شایستگی لازم برخوردار هستید و برنامه مناسبی برای تکمیل آن دارید.

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی


گام چهارم: فصل اول پایان نامه

در فصل اول پایان نامه، کلیات پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. به طور معمول بخش هایی از اطلاعاتی را که در پروپوزال نوشته شده است، در فصل یکم نیز مورد استفاده قرار می گیرد، دقت کنید که برخلاف پروپوزال که در آن افعال با زمان آینده مورد استفاده قرار می گیرند، هنگام نوشتن پایان نامه و رساله، زمان ها باید به صورت گذشته بیان شوند. با توجه به مقطع، رشته و گرایش تحصیلی و سایر ویژگی ها، نحوه نگارش فصل یکم پایان‌نامه‌ها تا حدودی باهم متفاوت است. برای مشخص شدن مسیر تحقیق معمولا از مقالات بیس مشخصی استفاده می شود. این مقالات می توانند در تدوین اهداف، سوالات، فرضیات و مدل مفهومی پژوهش به محقق کمک کنند. در پروژه های آکادمیک بارها دیده شده است که بخاطر رویکردهای اشتباه در نظر گرفته شده در فصل اول، نمی توان تحلیل مناسبی را تا انتهای پروژه در نظر گرفت، بنابراین نیاز است که فصل اول با دقت زیادی نگارش شود. شما عزیزان از طریق مطالعه نمونه نقد پایان نامه با نگاهی دقیق و منتقدانه می توانید به بررسی نحوه نگارش یک پایان نامه بپردازید.

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه


گام پنجم: فصل دوم پایان نامه

فصل دوم پایان نامه معمولا با عناوینی مانند مبانی نظری تحقیق، ادبیات تحقیق و … مطرح می شود. این فصل به خصوص در رشته های مدیرت، روانشناسی و حسابداری بخش زیادی از پایان نامه را به خود اختصاص می دهد. هدف اصلی نگارش فصل دوم پایان نامه، گردآوری ادبیات، پیشینه و سوابق داخلی و خارجی تحقیق بر اساس منابع معتبر جدید می باشد. در این فصل تئوری‌ها و مفاهیم اساسی که در زمینه تحقیق استفاده می‌شوند توضیح داده می شود و پژوهشگر باید به تفصیل مفاهیم علمی پایه و مستندات مرتبط با موضوع تحقیق را تشریح کند تا بتواند مفهوم مورد نظر خود را به خواننده منتقل کند. در بخش ادبیات و مبانی نظری می توانید با مهمترین تئوری ها و مدل های ارائه شده داخلی و خارجی آشنا شوید. همچنین با توجه به حساسیت هایی که نسبت به درج مطالب تکراری در پایان نامه ها وجود دارد، لازم است که تا جای ممکن، از مطالب جدید و ادبیات خودتان در نگارش این فصل استفاده کنید که درصد همانندجو پایان نامه بالا نرود. جهت آشنایی با سامانه همانندجو می توانید مقاله راهنمای استفاده از سامانه همانندجو را مطالعه بفرمایید.

مطالعه کنید:  راهنمای استفاده از سامانه همانندجو

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه فصل دوم پایان نامه


گام ششم: فصل سوم پایان نامه

در فصل سوم پایان نامه، روش پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. این فصل از بخش هایی مانند، مقدمه، نوع پژوهش، معرفی جامعه و نمونه، ابزارهای اندازه گیری، روش‌های گردآوری داده ها، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها  و … تشکیل می شود. با توجه به مقطع، رشته و گرایش تحصیلی و سایر ویژگی ها، نحوه نگارش فصل سوم پایان‌نامه‌ها تا حدودی باهم متفاوت است. برای مشخص شدن مسیر تحقیق معمولا از مقالات بیس مشخصی استفاده می شود. این مقالات می توانند در پیدا کردن مواردی چون روش پژوهش و پرسشنامه های استاندارد به محقق کمک کنند. جهت دانلود جدیدترین پرسشنامه های معتبر می توانید از بخش پرسشنامه اقدام بفرمایید.

در حالت کمی، داده ها معمولا از طریق پرسشنامه تحقیق و یا داده های مالی و … بدست می آیند و با استفاده از روش های آماری، تصمیم گیری چند معیاره و … و نرم افزار ها و الگوریتم هایی مانند Eviews ،SPSS، لیزرل، AMOS ،PLS، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP یا Analytic Hierarchy Process)، فرایند تحلیل شبکه (ANP یا Analytic Network Process)، روش سوات (SWOT) و … تحلیل می شود.

در حالت کیفی نیز با استفاده از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و … از روش هایی مانند، تحلیل محتوا، داده بنیاد، تحلیل تم و … استفاده می شود. یکی از مهمترین نرم افزارهای تحقیقات کیفی نرم افزار مکس کیودا میباشد که شما عزیزان میتوانید برای آشنایی و دانلود این نرم افزار به مقاله نرم‌ افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) به همراه لایسنس و فعالسازی و برای فعالسازی به صورت دائمی به محصول فایل لایسنس دائمی نرم‌ افزار مکس‌ کیودا MAXQDA2020 رجوع کنید.

با توجه به ضعف هایی که دانشجویان در نگارش طرح های پژوهشی دارند، مطالعه نمونه فصل سوم های تایید شده می تواند گام موثری در جهت آشنایی آن ها با روال درست پایان نامه نویسی باشد. از طریق بخش نمونه فصل سوم پایان نامه می توانید با انواع روش تحقیق های بکار گرفته شده در این فصل آشنا شوید.

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه


گام هفتم: فصل چهارم پایان نامه

در فصل چهارم پایان نامه، دانشجویان باید با استفاده از نرم افزارها و الگوریتم های مختلف به بررسی داده های پژوهش بپردازند. به عبارتی در این فصل، داده های خام اولیه به اطلاعاتی ارزشمند تبدیل می شوند. این فصل بیشترین تاثیر را در ارزیابی نتایج حاصل از گردآوری داده های پژوهش دارد و جهت پاسخ به سوالات، فرضیات و اهداف تحقیق اقدام به انجام آن می شود. در زمان دفاع از پایان نامه و از دید داوران این فصل به صورت موشکافانه ای مورد توجه قرار می گیرد. در بخش نمونه فصل چهارم پایان نامه می توانید با انواع روش تحلیل های بکار گرفته شده در این فصل آشنا شوید.

در پروژه های دانشگاهی بارها دیده شده است که بخاطر عدم تناسب بخش های مختلف، نمی توان تحلیل مناسبی را در نظر گرفت، بنابراین نیاز است که در هنگام تدوین پروپوزال، موضوع و مقاله بیس، فرضیات، پرسشنامه، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری و …، به درستی تدوین شوند.

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه


گام هشتم: فصل پنجم پایان نامه

در فصل پنجم پایان نامه، پژوهشگران باید در مورد یافته های پژوهش و اطلاعات کسب شده از فصول قبلی بحث و اظهار نظر کند. فصل پنجم متعلق به پژوهشگر است و به قلم او نگارش می شود. از آنجایی که داوران به نتایج حاصل از پروژه توجه خاصی دارند، پژوهشگران باید با تسلط به تمامی جنبه های طرح، به صورت شفاف، کامل و دقیق دستاوردهای پروژه را معرفی کند. بنابراین آشنایی با نحوه نگارش آن امری ضروری می باشد. در بخش نمونه فصل پنجم پایان نامه می توانید با انواع نتیجه گیری در تحقیقات بکار گرفته شده در این فصل آشنا شوید.

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه


گام نهم: تنظیم چکیده پایان نامه

چکیده به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پایان‌نامه، مقاله و رساله محسوب می شود. از آنجایی که چکیده پس از عنوان اولین مطلبی می باشد که خواننده با آن مواجه می‌شود، قطعا بیشتر از سایر بخش‌های پایان‌ نامه مورد بازید قرار می گیرد. تفاوت چکیده پایان‌نامه و مقاله در تعداد کلمات مجاز و چیدمان آن است که با توجه به قالب دانشگاه، کنفرانس و فصلنامه ها می‌تواند متفاوت باشد. هدف اصلی از نگارش چکیده، معرفی مختصری از موضوع، اهداف، روش‌ها، نتایج و نتیجه گیری‌های پایان‌نامه به خواننده است. بنابراین نیاز است به صورت کاملا واضح و شفاف، در چند سطر به پراهمیت ترین مطالب پایان نامه پرداخته شود.

ادامه مطلب در مقاله دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه


گام دهم: تنظیم فهرست منابع و ماخذ پایان نامه

فهرست مراجع می بایست در انتهای مقاله، پروپوزال یا پایان نامه قرار گیرد. این لیست، اطلاعات مهمی از منابع مورد استفاده در متن را در اختیار خواننده قرار می دهد، به طوری که از طریق آن بتواند منابع مورد نظر را شناسایی و در صورت نیاز مطالعه نماید. تمامی منابعی که شما در متن به آن ارجاع می دهید می بایست در فهرست مراجع درج شوند. به همین ترتیب، تمامی منابعی که در فهرست مراجع آورده شده اند، می بایست در متن نیز مورد استفاده قرار گرفته باشند. جهت آشنایی کامل با نحوه تدوین منابع درون متنی و برون متنی و سایر اصول نگارش پروپوزال می توانید، پکیج آموزش جامع پروپوزال نویسی (تکنیک های طلایی + نمونه پروپوزال های تایید شده دانشگاهی) را تهیه بفرمایید.

ادامه مطلب در مقاله نحوه نگارش فهرست منابع و ماخذ پایان نامه


گام یازدهم: بررسی میزان مشابهت متنی در سامانه همانندجو

سامانه «همانندجو» با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش صدها هزار عنوان از تازه‌ ترین پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی در پاسخ به خواست جامعه علمی کشور برای بهبود اخلاق علمی و حمایت از مالکیت فکری و معنوی و هم‌چنین پیش‌گیری از بد رفتاری‌ های علمی مورد استفاده قرار می گیرد. همانندجویی در نوشتار پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی، گامی در کمک به نگه‌ داشت حقوق پدید آوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌ سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌ و جوی خودکار در متن کامل پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌ های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در صورتی که می خواهید درصد همانندجویی پایین باشد، لازم است که تا حدودی مطالب استفاده شده با ادبیات خودتان باشد، منابع بکارگرفته شده از مقالات را تغییر دهید و از منابع بروز نیز استفاده کنید.

ادامه مطلب در مقاله راهنمای استفاده از سامانه همانندجو


گام دوازدهم: فرمت بندی پایان نامه

هر دانشگاهی نیز برای اینکه پایان‌ نامه‌ های نگارش شده توسط دانشجویان را در جلسه دفاع تحت داوری قرار دهد فرمت بندی خاص دانشگاهی خود را دارد که تمامی پایان‌نامه‌ها در قالبی یکسان و یکپارچه باشند. فرمت بندی به معنای چیدمان صحیح ساختاری و اجزایی پایان نامه می باشد. به عبارت دیگر، فرمت بندی به معنای رعایت فرمت خاصی است که به موارد ریزی مانند نوع فونت، سایز فونت، میزان فاصله از طرفین صفحه، نوع نوشتن منابع، چکیده، نوع نگارش صفحات، نوع نگارش ضمایم و … بازمی‌گردد که باید به طرز صحیحی در کنار هم قرار گیرند. دانشجویان بهتر است از همان ابتدا با فرمت بندی پایان‌نامه آشنا شوند و پایان نامه خود را طبق دستورالعمل‌های گفته شده در آن پیش ببرند. جایگاه متن تقدیر و سپاسگذاری پایان نامه و همچنین پیش گفتار پایان نامه نیز در هنگام فرمت بندی مشخص می شود. برای آشنایی با این دو بخش می توانید مقاله نحوه نوشتن پیش گفتار پایان نامه و نمونه متن تقدیر و سپاسگزاری پایان نامه را مطالعه کنید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا