0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

روش مجموع ساده وزنی (ساو یا SAW) (Simple Additive Weighting)

روش مجموع ساده وزنی SAW

روش مجموع ساده وزنی یا وزن دهی ساده (SAW) یکی از ساده ترین روش های تصمیم گیری چندشاخصه می باشد که در سال ۱۹۸۱ توسط هدانگ و یون معرفی شده است. در این روش از یک تابع افزایش خطی برای نمایش ترجیحات تصمیم گیرندگان استفاده می شود. جهت تصمیم گیری در تکنیک SAW تنها به ماتریس تصمیم گیری و بردار وزن شاخص های ارزیابی نیاز است. از سوی دیگر پیش فرض استفاده از این تکنیک آن است که ترجیحات مستقل یا مجزا از هم باشند.


آموزش انجام تکنیک ساو (SAW)

تکنیک ساو به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا از ۴ گام زیر پیروی میکند. بنابراین در صورتی که در یک مساله تصمیم گیری چند معیاره n معیار و m گزینه وجود داشته باشد، به منظور انتخاب بهترین گزینه با استفاده از روش وزن دهی ساده مراحل به شرح زیر می باشد:

گام اول: تشکیل ماتریس تصمیم

ماتریس تصمیم این روش شامل جدول است که ستون های آن را معیارها یا زیرمعیارها و سطرهای آن را گزینه ها تشکیل می دهند و هر سلول این ماتریس ارزیابی هر گزینه نسبت به هر معیار است.

جهت تعیین عوامل و گزینه‌های پژوهش از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود. بنابراین ماتریس امتیازدهی گزینه‌ها براساس معیارها تشکیل می شود.

گام دوم: بی مقیاس کردن ماتریس تصمیم

برای بی مقیاس کردن ماتریس تصمیم در روش Saw به طریق زیر عمل می شود.

مطالعه کنید:  آموزش قطع دسترسی اینترنت برای یک برنامه

اگر معیار مثبت باشد: تک تک اعداد آن ستون بر بزرگترین عدد تقسیم می شود.

اگر معیار منفی باشد: مینیمم آن ستون تقسیم بر تک تک اعداد می شود.

گام سوم: تشکیل ماتریس وزن دار

در این گام با توجه به وزن های محاسبه شده از روش های دیگر ماتریس وزن دار بدست آورده می شود.

گام چهارم: انتخاب گزینه برتر

با جمع سطری ماتریس وزن ها امتیاز هر گزینه محاسبه می شود و بر اساس آن گزینه ها رتبه بندی می شوند.

به بیان دیگر:

در تکنیک ساو یا مجموع ساده وزنی (SAW) پس از تعیین ضریب اهمیت شاخص ها بر اساس نظرات تصمیم گیرنده یا استفاده از روش های تعیین وزن مثل آنتروپی شانون، بردار ویژه و روش کمترین مجذورات موزون ضریب اهمیت هر یک از گزینه ها به دست می آید و بیشترین میزان آن ها به عنوان گزینه بهینه در نظر گرفته می شود.

یعنی چنانچه بردار W  (وزن اهمیت یک شاخص) مفروض باشد و مناسب ترین گزینه (A*) باشد در این صورت A به صورت زیر به دست می آید.

انتخاب گزینه برتر شکل اول

و اگر فرمول گزینه برتر باشد در این صورت:

انتخاب گزینه برتر شکل دوم

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش مجموع ساده وزنی یا وزن دهی ساده (SAW)، به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش مجموع ساده وزنی (ساو یا SAW) (Simple Additive Weighting)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا