روش واسپاس (WASPAS یا Weighted Aggregated Sum Product Assessment)

تکنیک WASPAS

روش واسپاس (WASPAS) یکی از روش های نوین تصمیم‌گیری چندشاخصه جهت انتخاب بهترین گزینه می باشد که توسط زاواداسکاس و همکاران در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این تکنیک شامل ماتریس شاخص-گزینه می باشد و برای رتبه بندی گزینه ها نیازمند وزن شاخص ها است. در روش واسپاس از ترکیب دو مدل WSM (مدل مجموع وزنی) و WPM (مدل ضرب وزنی) استفاده می شود، بنابراین می توان گفت نتایج حاصل از روش واسپاس دقیق تر و قابل اعتمادتر می باشد.


آموزش انجام تکنیک واسپاس (WASPAS)

تکنیک WASPAS یکی از روش‌های نوین تصمیم‌گیری چند معیاره برای انتخاب بهترین گزینه است. این تکنیک به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا در چهار گام انجام می شود.

شما عزیزان می توانید جهت پیاده سازی این تکنیک در محیط غیر قطعی از نمونه اکسل های فرمول نویسی شده تکنیک واسپاس خاکستری (Grey WASPAS) استفاده کنید.

گام اول: شناسائی مولفه ها و تشکیل ماتریس تصمیم

ابتدا شاخص‌های اصلی (معیارها) و گزینه‌ها شناسائی می شوند. برای این منظور از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود. بنابراین ماتریس امتیازدهی گزینه‌ها براساس معیارها تشکیل می شود. برای امتیازدهی براساس هر معیار از طیف لیکرت نه درجه استفاده می شود. نمره متناسب به هر یک از شاخص‌ها با توجه به دیدگاه کارشناسان ارزیابی می گردد. جهت آشنایی با نحوه طراحی پرسشنامه در این الگوریتم، می توانید به صفحه مربوط به محصول پرسشنامه واسپاس (WASPAS) رجوع کنید.

مطالعه کنید:  آزمون تی تک نمونه (One Sample T Test)

گام دوم: بی مقیاس سازی ماتریس تصمیم

اگر ماتریس تصمیم با X و هر درایه آن با ij نشان داده شود ماتریس تصمیم نرمال از رابطه ی ذیل  بدست می‌آید. در تکنیک WASPAS نرمال سازی به روش خطی صورت می‌گیرد.

بی مقیاس سازی ماتریس تصمیم

ماتریس تصمیم

گام سوم: مقدار بهینگی گزینه ها

در روش واسپاس WASPAS از ترکیب دو معیار برای گزینه بهینه محاسبه می‌شود:

  • مدل جمع وزن دار (WSM)
  • مدل ضرب وزن دار  (WPM)

نخستین معیار بهینگی گزینه‌ها روش جمع وزن‌دار (WSM) است. برای این کار وزن هر معیار باید در عناصر ستون خود در ماتریس نرمال ضرب شود. در این صورت از رابطه ذیل بهره برده می شود.

روش جمع وزن‌دار

دومین معیار بهینگی با روش ضرب وزن دار (WPM) بدست می‌آید. در این صورت از فرمول ذیل بهره گرفته می شود.

روش ضرب وزن دار

گام چهارم: تعیین اولویت نهایی گزینه ها

در گام بعدی تعیین اولویت نهایی گزینه ها از رابطه ذیل به دست می آید.

تعیین اولویت نهایی گزینه ها

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش واسپاس (WASPAS)، به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش واسپاس (WASPAS یا Weighted Aggregated Sum Product Assessment)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا