0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

نحوه نوشتن پیش گفتار پایان نامه

پیش گفتار پایان نامه

در پیش گفتار پایان نامه، محقق با بیان آزاد شرحی از مراحل انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا را ارائه می‌دهد و به نوعی آمادگی لازم جهت ورود به متن را ایجاد می کند. هرچند وجود پیشگفتار الزامی نیست ولی با استفاده از آن می توان برداشت خوبی از کلیات مطالب ارائه شده داشت. در این بخش مبنای منطقی سازماندهی مطالب عرضه می شود، موانع کار معرفی می شود و از فرد یا افرادی که در به سرانجام رسیدن پروژه کمک کرده اند تشکر می شود. پیشگفتار اطلاعاتی در رابطه با پیش زمینه شما به منظور اثبات اعتبار خود برای خوانندگان تحقیق و همچنین علت نوشتن متن علمی می باشد. با توجه به اینکه این بخش در معرفی هر نوع کار علمی نظیر کتاب نیز بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، آشنایی با نحوه نگارش آن بسیار مفید می باشد. برای آشنایی با نحوه استخراج کتاب از پایان نامه می توانید به مقاله مشاوره نگارش و چاپ کتاب از پایان نامه مراجعه فرمایید.

پیشگفتار و چکیده پایان نامه تا حدود زیادی نزدیک به هم می باشند با این تفاوت که در پیش گفتار آزادی عمل زیادی وجود دارد تا پژوهشگر هر آنچه در ذهن دارد با قلم خود نگارش کند. نحوه نگارش چکیده در مقاله دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه به صورت کامل توضیح داده شده است. بهتر است محقق هنگام تنظیم متن پیش گفتار، با در نظر گرفتن حجمی متناسب با متن، خوانندگان را به مطالعه تحقیق ترغیب کند.


گام های نگارش پیشگفتار پایان نامه

همانگونه که اشاره شد، در پیشگفتار باید به اطلاعات مفید تحقیق، معرفی نویسنده و سپاسگذاری از افرادی که به محقق در راستای نگارش طرح کمک کرده اند اشاره شود. در هنگام نگارش پیشگفتار بهتر است به ساختار جملات، خوانایی متن، اجزای جملات، عدم وجود ایرادات نگارشی و همچنین انتخاب کلمات توجه زیادی شود. با توجه به گام های زیر می توانید پیشگفتار مناسبی را برای پایان نامه یا کتاب خود تدوین نمایید.

  1. محقق چه پیش زمینه ای دارد؟
مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

در این بخش خواننده با پیش زمینه های تخصصی و تحصیلی شما آشنا می شود. در صورتی که در زمینه تحقیق تجربه کار علمی داشته اید می توانید تحقیقات انجام شده قبلی را نیز معرفی کنید. در این صورت مخاطبین مطمئن می شوند که قبلا در زمینه مورد نظر فعالیت های خوبی داشته اید.

  1. چه دلیل و انگیزه ای از انجام این تحقیق داشته اید؟

هرچند نوشتن این بخش اختیاری است اما گاها برای مخاطبین جذاب است که بدانند، چه اتفاق و یا شخصی باعث شده است که این تحقیق نگارش شود. بنابراین در این بخش روند انتخاب این موضوع را با مخاطبین در میان بگذارید. در مقاله انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری می توانید با نحوه انتخاب موضوع در طرح های پژوهشی آشنا شوید.

  1. چرا مخاطبین باید متن شما را مطالعه کنند؟

در پیش گفتار خود مشخص کنید که چه چیزی مطلب شما را با ارزش ساخته است. این کار باعث می شود خواننده متوجه شود از تحقیق شما چه اطلاعاتی به دست خواهد آورد. همچنین خواننده خلاءهایی که شما برای پر کردن آن ها تلاش می‌کنید را درک خواهد کرد.

  1. چه کسانی مخاطب هدف شما هستند؟

با توجه به حجم زیاد کتب تدوین شده، مخاطب نیاز دارد که بداند تحقیق شما به چه میزان برای وی مفید خواهد بود. بنابراین با مشخص کردن مخاطبین هدف، خوانندگان از مفید بودن مطلب اطمینان کسب می کنند.

  1. مخاطبین قرار است چه اطلاعاتی از تحقیق شما بدست آورند؟

شما با بیان کردن نکات مهم موجود در متن تحقیق به خوانندگان کمک می کنید تا بتوانند پیام شما را به طور موثرتری دریافت کنند. این کار به مخاطب کمک می کند تا انتظارات خود را از مطالعه تحقیق دریاید.

  1. چه نکات جالبی در تحقیق شما وجود دارد؟
مطالعه کنید:  نرم افزار لینگو LINGO به همراه آموزش نصب و فعالسازی

انجام این کار کاملاً اختیاری می باشد، با این حال آشنایی با جزئیات بیشتری از تحقیق می تواند برای مخاطبین جالب باشد و به ادراک بیشتر از محتوای تحقیق کمک کند. پیشگفتار مکان مناسبی جهت انتقال چنین اطلاعاتی برای مخاطبین می باشد.

  1. چه افرادی به شما در نگارش تحقیق کمک کرده اند؟

در طول نگارش طرح ممکن است افراد مختلفی مانند، اساتید دانشگاهی، مدیران سازمان ها و اعضای خانواده به شما کمک کرده باشند. بخش پیش گفتار جایگاه مناسبی برای تشکر از افرادی که در پیاده سازی پروژه به شما کمک کرده اند می باشد.


همچنین شما عزیزان جهت آشنایی با فصول پایان نامه می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی

دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل دوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه

اسکرول به بالا