0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

آموزش انجام روش مورا (MOORA)

تکنیک MOORA

روش مورا یکی از ساده‌ترین روش‌های تصمیم گیری چند معیاره می باشد که در سال ۲۰۰۶ توسط زاوادسکاس و برائوس معرفی شد. این روش یک تکنیک تصمیم‌گیری چندشاخصه برای اولویت‌بندی گزینه‌ها براساس شاخص ها می باشد که شباهت بسیاری به روش مجموع ساده وزنی (ساو یا saw) دارد. با این تفاوت که در این روش ارزیابی ماتریس گزینه ها براساس شاخص ها مبتنی بر نسبت های مختلف است و همزمان با میانگین وزنی تاثیر مثبت و منفی بودن شاخص ها نیز اعمال می شود، اما در روش SAW ابتدا معیارها هم جهت می شوند و سپس میانگین وزنی بدست می آید.


آموزش انجام روش مورا (MOORA)

روش مورا (MOORA) جهت ارزیابی ماتریس گزینه ها براساس معیارها مبتنی بر نسبت های مختلف بکارگرفته می شود.

شما عزیزان می توانید جهت پیاده سازی تکنیک مورا (MOORA) از نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک تلفیقی SWARA-MOORA استفاده کنید.

روش MOORA جهت انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا مطابق گام های زیر قابل انجام می باشد.

گام اول: تشکیل ماتریس تصمیم

اولین گام در این روش تشکیل ماتریس تصمیم است. این ماتریس تصمیم توسط اعداد واقعی و یا طیف های کلامی تکمیل می شود. جهت تعیین عوامل و گزینه‌های پژوهش از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود. بنابراین در این گام ماتریس امتیازدهی گزینه‌ها براساس معیارها (ماتریس تصمیم) تشکیل شده است. جهت آشنایی با نحوه طراحی پرسشنامه در این الگوریتم، می توانید به صفحه مربوط به محصول پرسشنامه رایگان مورا (MOORA) رجوع کنید.

مطالعه کنید:  نرم‌ افزار Smart PLS 4 به همراه آموزش نصب و فعالسازی

شکل تشکیل ماتریس تصمیم

گام دوم: نرمال سازی ماتریس تصمیم

برای نرمال کردن ماتریس تصمیم از نرمال سازی برداری به صورت رابطه ذیل بهره می بریم.

نرمال سازی ماتریس تصمیم روش مورا

به این ترتیب ماتریس تصمیم نرمال به صورت زیر خواهد بود:

ماتریس تصمیم نرمالسازی

گام سوم: تشکیل ماتریس تصمیم موزون

برای تعیین وزن نهایی گزینه ها در ابتدا باید وزن معیارها که با یکی از روش های وزن دهی شاخص ها مانند (فرایند تحلیل سلسله مراتبی، روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA)…) به دست آمده است در ماتریس نرمال ضرب شود تا ماتریس تصمیم موزون بدست آید.

تشکیل ماتریس تصمیم موزون روش مورا

گام چهارم: وزن نهایی گزینه ها

در نهایت برای تعیین وزن نهایی گزینه ها از فرمول ذیل بهره می بریم.

وزن نهایی گزینه ها روش مورا

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش مورا (MOORA)، به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “آموزش انجام روش مورا (MOORA)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا