0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

راهنمای استفاده از سامانه همانندجو

سامانه همانندجو

سامانه همانندجو

سامانه همانندجو جهت بررسی مقالات، پروپوزال ها و رساله های دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری طراحی شده و در کنار سامانه پیشینه پژوهش یکی از مهمترین سامانه های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) می باشد. جهت آشنایی با پایگاه ایرانداک میتوانید راهنمای استفاده از سامانه‌ های ایرانداک را مطالعه کنید. هدف اصلی سامانه همانندجو بررسی میزان مشابهت متن مقالات و تشخیص تالیفی، بازنویسی و یا کپی بودن مقالات است. مجلس شورای اسلامی در تبصره نه قانون “پیشگیری و مقابله با تقلب در تهیه آثار علمی” مصوب ۳۱ مرداد ۱۳۹۶، کاربرد این سامانه را برای پیشنهاده‌ ها (پروپوزال‌ ها)، پایان‌ نامه‌ ها، و رساله‌ ها در حوزه‌ های علمیه و همچنین دانشگاه‌ ها، پژوهشگاه‌ ها، و مؤسسه‌ های آموزش عالی، پژوهشی، و فناوری دولتی و غیردولتی کشور الزام کرده است. پیش‌تر نیز بر پایه آیین‌نامه شماره ١٩۵٩٢٩/ و تاریخ ۱۳۹۵/۹/۶، کاربرد همانندجو پیش از تصویب پیشنهاده و همچنین دفاع از پایان‌نامه‌ ها و رساله‌ ها در دانشگاه‌ ها، پژوهشگاه‌ ها، یا مؤسسه‌ های آموزش عالی، پژوهشی، یا فناوری دولتی و غیردولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری الزامی شده بود.

بنابراین سامانه همانندجو جهت جلوگیری از درج مطالب تکراری و سامانه پیشینه پژوهش جهت جلوگیری از تکراری بودن موضوع پایان نامه مورد استفاده قرار می گیرد. جهت آشنایی با نحوه ثبت و دریافت گواهی پیشینه پژوهش ایرانداک می توانید به راهنمای استفاده از سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک رجوع کنید.

سامانه «همانندجو» با پشتوانه متن کامل و در حال افزایش صدها هزار عنوان از تازه‌ ترین پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی در پاسخ به خواست جامعه علمی کشور برای بهبود اخلاق علمی و حمایت از مالکیت فکری و معنوی و هم‌چنین پیش‌گیری از بد رفتاری‌ های علمی مورد استفاده قرار می گیرد. همانندجویی در نوشتار پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی، گامی در کمک به نگه‌ داشت حقوق پدید آوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌ سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. «همانندجو» با جست‌ و جوی خودکار در متن کامل پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌ های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. در صورتی که می خواهید درصد همانندجویی پایین باشد، لازم است که تا حدودی مطالب استفاده شده با ادبیات خودتان باشد، منابع بکارگرفته شده از مقالات را تغییر دهید و از منابع بروز نیز استفاده کنید. جهت آشنایی با منابع معتبر جدید می توانید به بخش ادبیات و مبانی نظری رجوع کنید.

مطالعه کنید:  فرایند گام به گام تحلیل تم (تحلیل مضمون)

انجام همانند جویی ایرانداک


مفهوم درصد همانندجویی

درصد همانندجویی مقاله یا پایان نامه یکی از بزرگترین دغدغه های دانشجویان و محققان به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا است. درصد همانندجویی بالا نشان دهنده سرقت ادبی یا سرقت علمی در محتوا می باشد. گرچه سرقت ادبی گاهی عمدی است اما بیشتر اوقات محقق ناخواسته و حتی با استخراج کامل منابع، دچار سرقت ادبی می شود. در همین راستا، سیستم همانندجو در سایت ایران داک بر اساس الگوریتم های طراحی شده، تمام محتوای متن را بررسی می کند و موارد مشابه را با  لینک های منابع استفاده شده به صورت رنگی هم داخل متن و ارجاع به منابع کپی شده در انتهای متن برای مشخص می‌کند و نسخه‌ای از کار را برای محقق و دانشگاه ارسال می شود. مطابق سیستم همانندجو، متن هایی که درصد بالایی از یک منبع را استفاده کرده اند با هایلایت های رنگی متفاوت از قرمز تا زرد و منابع کمتر از یک درصد با رنگ آبی کمرنگ مشخص می شود.

ارائه گواهی همانندجویی شامل کد رهگیری است که از طریق این کد اصالت اثر قابل بررسی است و معمولا تحصیلات تکمیلی دانشگاه، اساتید راهنما و داوران پیگیر این موضوع هستند که متن ارائه شده در جلسه دفاع با متن بارگزاری شده در سامانه همانندجو هم به لحاظ محتوایی و هم به لحاظ تعداد کلمات هماهنگی داشته باشد. به کارگیری روش های نامتعارف کاهش همانندجویی باعث می شود، پیغام “نوشتار، ویژگی‌های استاندارد را برای دریافت گواهی همانندجویی ندارد” نمایش داده شود.


راهکارهای کاهش درصد همانندجویی

برای کاهش همانندجو بهتر است ابتدا منابع با درصد بالا اصلاح یا تغییر داده شود و سپس به منابع زیر یک درصد پرداخته شود. زیرا سخت ترین جای کار برطرف کردن منابع زیر یک درصد است. به صورت کلی، برای کاهش درصد همانندجویی و افزایش اصالت و ارزش محتوا، می‌توان از روش‌های زیر استفاده کرد:

  • تغییر ساختار جملات: جملات را می توان به شکل‌های متنوعی نوشت. با تغییر نوع جمله (سوالی، تصریحی، امر و غیره)، استفاده از انواع فعل‌ها، تغییر ترتیب کلمات و افزودن جزئیات جدید تا حدودی درصد همانندجویی کاهش می یابد.
  • استفاده از مترادف‌ها: به جای استفاده مکرر از یک کلمه یا عبارت، می توان از مترادف‌های آن استفاده کرد. این کار می‌تواند متن را متنوع‌تر کند و همچنین باعث افزایش کیفیت و ثروت لغوی آن و در نهایت کاهش درصد همانندجویی شود.
  • اصلاح ساختار پاراگراف‌ها: بهتر است پاراگراف‌ها به شکل‌های متنوعی نوشته شود. به طور مثال، اگر تمامی پاراگراف‌ها با جمله یتصریحی شروع می‌شوند، از سوالات، مثال‌ها، تعریف‌ها و … برای شروع پاراگراف‌ها شود.
  • استفاده از پارافراز: با استفاده از پارافراز یا بازنویسی متن، جملات و عبارات با استفاده از واژگان و ساختاری متفاوت بازنویسی می شود.
  • استفاده از منابع متنوع: بهتر است اطلاعات از منابع متنوعی مانند کتاب‌ها، مقالات و به ویژه منابع لاتین استخراج شود. دایره لغات گسترش داده شود و از نوآوری‌های مختلف در متن استفاده شود.
  • استفاده از نرم‌افزارها و ابزارهای آنلاین: ابزارهایی مانند برنامه‌های تشخیص درصد همانندجویی (plagiarism checker) و ابزارهای پارافراز کردن متن، می‌تواند در کاهش درصد همانندجویی موثر باشد.
مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

با ترکیب این روش‌ها، می‌توان تا حدود زیادی درصد همانندجویی در متن را کاهش داد و متنی اصیل و منحصر به فرد ایجاد شود. کارشناسان مدیر وان با روش های استاندارد و مورد قبول سامانه، بدون کوچکترین تغییری در محتوای اصلی، ادبیات پاراگراف های داری مشابهت در متن را تغییر می دهند و درصد همانندجویی پایان نامه را کاهش میدهند.


راهنمای تصویری استفاده از سامانه همانندجو

برای کاربست این سامانه، پژوهشگران و مؤسسه‌ ها و نشریه‌ ها و همایش‌ ها می‌ توانند به عضویت این سامانه در آیند و از آن پس با ورود به سامانه، نوشته‌ های خود را بارگذاری و نتیجه همانندجویی را در کوتاه‌ترین زمان دریافت کنند. به صورت معمول، همانندجویی تنها باید از طریق اساتید راهنما انجام شود. برای این منظور دانشجویان باید در سامانه همانندجویی ایرانداک ثبت نام کرده و پروفایل تشکیل دهند و سپس ایمیل را در اختیار استاد راهنما قرار دهد.


کلیه مراحل ویدیو بالا به صورت گام به گام با توضیحات مجزای هر تصویر برای راحتی شما عزیزان قابل مشاهده می باشد:

ورود به سایت همانندجو ایران داک به ۲ صورت امکان پذیر است، یا به نشانی tik.irandoc.ac.ir مانند ویدیو حاضر رجوع کنید یا با مراجعه به سامانه ایرانداک به نشانی irandoc.ac.ir و کلیک روی عبارت همانندجویی در نوشتارهای علمی میتوانید وارد سایت همانندجو ایران داک بشوید، و سپس در این قسمت با انتخاب گزینه ورود در صورتی که از قبل پروفایل کاربری تشکیل داده باشید می توانید با رمز عبور دسترسی کامل بیابید (معمولا شما در این صفحه قبلا از طریق رایانامه دانشگاهی نام نویسی انجام داده اید) در غیر این صورت با انتخاب گزینه نام نویسی و انتخاب بخش مربوط به خود فرایند ثبت نام را انجام دهید.ورود به سایت همانندجو ایران داک

مطالعه کنید:  نحوه نوشتن سوال و فرضیه در تحقیق

ورود یا نام نویسی

ورود یا ثبت نام پروفایل کاربری

برای شروع همانندجوی از بخش پیشنهاده (پروپوزال) کارشناسی ارشد بروی درخواست تازه کلیک کنید. (در صورت نیاز به ثبت درخواست تازه برای پیشنهاده (پروپوزال) دکتری تخصصی و یا پایان‌ نامه کارشناسی ارشد به همین صورت بروی درخواست تازه میتوانید کلیک کنید).

درخواست تازه پروپوزال

در قسمت نوع درخواست از منوی کشویی نوع متن ارسالی، بر حسب نیاز گزینه مورد نظر را انتخاب کنید. (متن کامل پیشنهاده (پروپوزال) کارشناسی ارشد).

نوع درخواست

حالا از منوی نوشته ها عنوان پروپوزال/ پایان نامه و متن آن را که تایید شده است در قسمت عنوان متن و متن برای همانندجویی کپی نمایید. (توجه بفرمایید مواردی مانند فهرست منابع و مطالب، صفحه عنوان، جدول، نمودار، عکس و چکیده ها میتواند درصد همانندجویی را بالا ببرد، بنابراین پیشنهاد میشود که از کپی کردن این موارد خودداری بفرمایید.) پس از تکمیل بروی گام بعدی کلیک کنید.

عنوان متن و متن برای همانندجویی

در بخش ارسال به از منوی کشویی صدور گواهی، مایل به دریافت گواهی و نمایش در حساب کاربری استاد هستم را انتخاب کنید و سپس رایانامه استاد را وارد کنید و بعد بروی دکمه تایید رایانامه بزنید، بروی دکمه گام بعد کلیک کنید.

ارسال به

در مرحله پرداخت پس از انتخاب نوع درگاه و زدن دکمه ذخیره، وارد صفحه مشخصات عنوان و تاریخ صدور صورت حساب با مشخصات رایانامه استاد راهنما میشوید که با زدن بروی دکمه پرداخت وارد صفحه تایید پرداخت و شماره فاکتور صادر شده میشوید که در مرحله بعدی میتوانید اقدام به پرداخت فیش مدنظر کرده و پس از پرداخت هزینه، کد رهگیری همراه با فیش در اختیار شما قرار میگیرد که نگهداری از آن الزامی می باشد.درگاه پرداخت

در نهایت ( تقریبا بعد از ۷۲ ساعت) فایل pdf همراه با درصد ذکر شده روی آن و فایل تحلیل همانندجویی در پنل کاربری شما مطابق با ویدیو به شما نمایش داده خواهد شد که می بایست آن را به آموزش تحویل دهید.فایل گزارش همانندجویی

جهت آشنایی بیشتر با نحوه دریافت گزارش همانندجویی و کاهش درصد همانندجویی میتوانید از قسمت تماس با ما با کارشناسان سایت مدیر وان در ارتباط باشید.

محتوای علمی و فنی معتبر

100 %

انتقال روان و شفاف مفاهیم

100 %

انسجام مطالب

100 %

خدمات پشتیبانی

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    حسین عسگری

    سلام خسته نباشید، خیلی ممنون از مطالب کاملتون، طبق راهنماییتون درصد همانندجویی پایان نامم کم شده، فقط با توجه به زمان کمی که دارم می خواستم کمک کنید زودتر درصد همانندجوییم پایین بیاد؛ امکان کمک هست؟

    ۱۴۰۲-۰۷-۲۲

    آیا مفید بود؟

    • آیکون فروشگاه ریویوایکس

      مدیر وان | مرجع دانلود محصولات آکادمیک و صنعتی

      ۱۴۰۲-۰۷-۲۲

      درود بر شما؛ بله کارهای مربوط به کاهش همانندجویی در زودترین زمان انجام میشه، برای هماهنگی با کارشناسای سایت میتونید از طریق بخش تماس با ما اقدام بفرمایید.

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا