0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

نمونه فصل چهارم پایان نامه

در فصل چهارم پایان نامه، دانشجویان باید با استفاده از نرم افزارها و الگوریتم های مختلف به بررسی داده های پژوهش بپردازند. به عبارتی در این فصل، داده های خام اولیه به اطلاعاتی ارزشمند تبدیل می شوند. این فصل بیشترین تاثیر را در ارزیابی نتایج حاصل از گردآوری داده های پژوهش دارد و جهت پاسخ به سوالات، فرضیات و اهداف تحقیق اقدام به انجام آن می شود. در زمان دفاع از پایان نامه و از دید داوران این فصل به صورت موشکافانه ای مورد توجه قرار می گیرد.

با توجه به اهمیت فصل چهارم پایان نامه؛ دقت کنید که کارهای تحلیلی پروژه با تخصص لازم انجام پذیرد. جهت مشاوره نگارش فصل چهارم می توانید از بخش تماس با ما درخواست مشاوره رایگان دهید.

به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا بارها دیده شده است که بخاطر عدم تناسب بخش های مختلف، نمی توان تحلیل مناسبی را در نظر گرفت، بنابراین نیاز است که در هنگام تدوین پروپوزال، موضوع و مقاله بیس، فرضیات، پرسشنامه، روش تحقیق، جامعه و نمونه آماری و …، به درستی تدوین شوند. شما عزیزان از طریق مطالعه نمونه نقد پایان نامه با نگاهی دقیق و منتقدانه می توانید به بررسی نحوه نگارش یک پایان نامه بپردازید.

روش تحقیق کمی، روش تحقیق کیفی و روش تحقیق آمیخته به عنوان مهمترین رویکردهای نگارش فصل چهارم پایان نامه ها مطرح می باشند.

در حالت کمی، داده ها معمولا از طریق پرسشنامه تحقیق و یا داده های مالی و … بدست می آیند و با استفاده از روش های آماری، تصمیم گیری چند معیاره و … و نرم افزار ها و الگوریتم هایی مانند Eviews ،SPSS، لیزرل، AMOS ،PLS، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP یا Analytic Hierarchy Process)، فرایند تحلیل شبکه (ANP یا Analytic Network Process)، روش سوات (SWOT) و … تحلیل می شود.

در حالت کیفی نیز با استفاده از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و … از روش هایی مانند، تحلیل محتوا، داده بنیاد، تحلیل تم و … استفاده می شود. یکی از مهمترین نرم افزارهای تحقیقات کیفی نرم افزار مکس کیودا میباشد که شما عزیزان میتوانید برای آشنایی و دانلود این نرم افزار به مقاله نرم‌ افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) به همراه لایسنس و فعالسازی و برای فعالسازی به صورت دائمی به محصول فایل لایسنس دائمی نرم‌ افزار مکس‌ کیودا MAXQDA2020 رجوع کنید.


با توجه به ضعف هایی که دانشجویان در نگارش طرح های پژوهشی دارند، مطالعه نمونه فصل چهارم های تایید شده می تواند گام موثری در جهت آشنایی آن ها با روال درست پایان نامه نویسی باشد. نمونه فصل چهارم پیش رو به صورت کمی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین با مطالعه این متن، می توانید با چارچوب صحیح پیاده سازی فصل چهارم آشنا شوید. همچنین جهت مشاهده نمونه فصل چهارم پایان نامه با رویکردهای متنوع به فروشگاه سایت مراجعه کنید.

به طور معمول یک فصل چهارم استاندارد از بخش هایی مانند موارد زیر تشکیل می شود:

  • مقدمه
  • شناسایی شاخص ها
  • ویژگی‌های عمومی پاسخ‌دهندگان
  • آزمون نرمال بودن توزیع داده‌ها
  • آمار توصیفی تحقیق
  • بررسی پیش فرض های روش آماری
  • سنجش روایی
  • سنجش پایایی
  • آمار استنباطی تحقیق
  • یافته های جانبی پژوهش

فصل چهارم حاضر با عنوان “بررسی وضعیت ابعاد زیست محیطی فرایند های اجرایی شرکت های حمل مواد خطرناک“ مورد بررسی قرار گرفته است. در هر بخش به نحوه صحیح نگارش متن اشاره شده است. شما عزیزان می توانید با الگو قرار دادن این فصل چهار با نحوه نگارش پروژه های کمی آشنا شوید.


مقدمه

تجزیه‌وتحلیل داده‌ها فرایندی چند مرحله‌ای است که طی آن داده‌هائی که از طریق بکارگیری ابزارهای گردآوری در نمونه (جامعه) آماری فراهم آمده‌اند خلاصه، کدبندی، دسته‌بندی، … و در نهایت پردازش می‌شوند تا زمینه برقراری انواع تحلیل‌ها و ارتباط‌ها بین این داده‌ها به‌ منظور آزمون فرضیه‌ها فراهم آید. در این فرایند داده‌ها هم از لحاظ مفهومی و هم از جنبه تجربی پالایش می‌شوند و تکنیک‌های گوناگون آماری نقش بسزائی در استنتاج‌ها و تعمیم‌ها به عهده دارند. (خاکی، ۱۳۸۵)

در فصل حاضر داده‌های گردآوری شده از طریق پرسشنامه با استفاده از تکنیک‌های مناسب آماری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته خواهد شد و با استفاده از تکنیک‌های آماری توصیفی و استنباطی نتایج حاصل ارائه می‌گردد. از شاخص‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار برای بررسی و تجزیه‌وتحلیل اطلاعات مربوط به ویژگی‌های عمومی پاسخگویان استفاده شده است. ‌فرضیه‌های تحقیق نیز با استفاده از آزمون t تک نمونه بررسی خواهند شد.

مطالعه کنید:  نحوه نگارش فهرست منابع و ماخذ پایان نامه

ویژگی‌های عمومی پاسخ‌دهندگان

جهت توصیف ویژگی‌های عمومی پاسخ‌دهندگان از شاخص‌های آمار توصیفی استفاده شده است. فراوانی پاسخ‌دهندگان براساس جنسیت، سن و میزان تحصیلات مورد بررسی قرار گرفته است و نمودارهای مربوط ترسیم شده است.

جنسیت

تعداد ۸۴ نفر یعنی ۸۴ درصد پاسخ‌دهندگان مرد بوده‌اند. تعداد ۱۶ نفر از پاسخ‌دهندگان نیز زن بوده‌اند.

توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت

فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت

                          نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس جنسیت

سن

۲۶ نفر از پاسخ­دهندگان کمتر از ۳۰ سال دارند. ۲۶ نفر از پاسخ‌دهندگان در بازه ۴۰-۳۰ سال قرار دارند. تعداد ۳۳ نفر از افراد پاسخ دهنده ۵۰-۴۰ سال سن دارند و دارای بیشترین فراوانی هستند. بازه سنی بیشتر از ۵۰ سال، با ۱۵ نفر کمترین درصد از حجم نمونه را تشکیل می‌دهند.

فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن

فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن

                  نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس سن

میزان تحصیلات

۱۸ نفر از پاسخ‌دهندگان دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم می باشند. تعداد ۲۵ نفر از پاسخ دهندگان نیز در دارای تحصیلات فوق دیپلم می باشند. تعداد ۳۰ نفر از پاسخ­دهندگان که بیشترین حجم نمونه را نیز شامل شده اند دارای مدرک لیسانس می باشند. ۲۷ نفر نیز از افراد نمونه ی پاسخ­دهنده دارای تحصیلات تکمیلی می باشند.

توزیع فراوانی پاسخ دهندگان براساس میزان تحصیلات

فراوانی پاسخ دهندگان براساس میزان تحصیلات

نمودار فراوانی پاسخ دهندگان براساس میزان تحصیلات


آزمون نرمال بودن توزیع داده ها

برای آزمون نرمال بودن داده ها، روش ­های مختلفی مورد استفاده قرار می­گیرد، از جمله این روش­ ها استفاده از شکل توزیع و یا به عبارت دیگر محاسبه کجی و چولگی متغیرهای تحقیق است. که محققان معتقدند هرگاه کجی و چولگی داده ­ها بین ۲ و ۲- باشد، توزیع متغیرها نرمال است. (مومنی و آذر، ۱۳۸۴) در این پژوهش از تکنیک کولموگوروف-اسمیرنوف و شاپیرو-ویلک برای تعیین نرمال بودن توزیع داده­ ها استفاده شده است. فرض نرمال بودن داده­ها در سطح معناداری ۵% با تکنیک کولموگروف-اسمیرنف آزمون شده است. برای این آزمون فرض‌های آماری به صورت زیر تنظیم می‌شود:

H۰ : ‌توزیع داده­های مربوط به هر یک از متغیرها نرمال است

H1 : ‌توزیع داده­های مربوط به هر یک از متغیرها نرمال نیست

نتایج آزمون نرمال بودن داده‌ها

نتایج آزمون نرمال بودن داده ها


آمار توصیفی متغیرهای تحقیق

در روش ­های توصیفی تلاش بر آن است تا با ارائه جدول و استفاده از ابزارهای آمار توصیفی نظیر؛ شاخص ­های مرکزی و پراکندگی، به توصیف داده ­های تحقیق پرداخته شود، تا این امر به شفافیت موضوع کمک کند. جدول زیر شامل آمار توصیفی برای همه متغیرهای به‌کاررفته در تحقیق هست. در بخش اول مهم‌ترین شاخص­ های مرکزی و پراکندگی متغیر دهی تحقیق ارائه‌شده است. از بین شاخص ­های مرکزی، میانگین و میانه و از شاخص ­های پراکندگی، انحراف معیار متغیره استفاده ‌شده است. ارقام این جدول به کمک نرم­ افزار SPSS محاسبه ‌شده‌اند.

آمار توصیفی متغیرهای تحقیق

آمار توصیفی متغیرهای تحقیق


بررسی فرضیات تحقیق به کمک آزمون t تک نمونه

برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمون تی تک نمونه (One Sample T Test) استفاده شده است. یکی از پرکاربردترین آزمون‌های آماری بررسی دیدگاه یک گروه پیرامون یک موضوع یا بررسی یک صفت متغیر در یک گروه خاص است. در این آزمون بررسی می‌شود آیا میانگین دیدگاه یا امتیازات یک گروه از عدد معینی که معمولاً برابر میانگین حداکثر امتیازات است، ‌بیشتر است یا خیر. فرض صفر حاکی از آن است که میانگین امتیازات بدست آمده از میانگین فرضی آزمون کمتر است. ادعای آزمون (فرض بدیل) نیز آن است که میانگین امتیازات بدست آمده از میانگین فرضی آزمون بیشتر است. اما فقط اتکا به مقدار میانگین از نظر آماری صحیح نیست. باید بررسی شود آیا میانگین مشاهده شده معنادار است یا خیر. آزمون فرضیه در سطح خطای ۵% انجام می‌شود. اگر سطح خطای دیگری استفاده شود نیز اساس تحلیل فرقی نخواهد داشت. برای تفسیر نتایج می‌توان از مقدار معناداری، آماره t و فاصله اطمینان استفاده کرد.

مطالعه کنید:  نرم افزار آموس Amos به همراه آموزش نصب و فعالسازی

جهت تدوین سوال و فرضیه میتوانید به مقاله نحوه نوشتن سوال و فرضیه در تحقیق رجوع کنید.

فرضیه ۱: برنامه های ایمنی و امنیتی حمل و نقل شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

در این آزمون فرض صفر (H0) مبتنی بر آن است که متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر رابطه ندارد و فرض بدیل (H1) نیز ادعای آزمون است. از آنجا که داده‌ها با طیف لیکرت ۵ درجه گردآوری شده است میانگین عدد ۳ یعنی نقطه وسط طیف لیکرت در نظر گرفته شده است. بنابراین بیان آماری فرضیه‌های پژوهش بصورت زیر است:

فرضیه صفر و یک

چون این مطالعه در سطح اطمینان ۹۵% بررسی شده است بنابراین چنانچه در محاسبه میانگین هر بعد، مقدار معناداری از سطح خطای ۵% کوچکتر باشد، فرض صفر رد شده و بنابراین ادعای آزمون تائید خواهد شد. بدیهی است در این شرایط آماره آزمون t از مقدار بحرانی یعنی ۱/۹۶ بزرگتر خواهد بود. همچنین هر دو کران فاصله اطمینان نیز مثبت خواهد شد.

خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه برای متغیر برنامه های ایمنی و امنیت حمل و نقل

خلاصه نتایج آزمون تی تک نمونه برای متغیر برنامه های ایمنی و امنیت حمل و نقل

میانگین دیدگاه پاسخ‌دهندگان در تمامی ابعاد تحقیق بزرگتر از حد وسط طیف لیکرت است. مقدار معناداری نیز ۰۰۰/۰ بدست آمده که کوچکتر از سطح خطای ۵% است، بنابراین میانگین مشاهده شده معنادار است. مقدار آماره t نیز از مقدار بحرانی ۱/۹۶ بزرگتر است. همچنین هر دو کران بالا و پائین فاصله اطمینان مقداری بزرگتر از صفر بوده (مثبت) و ادعای آزمون تائید می شود. به استناد هریک از این یافته‌های آماری با اطمینان ۹۵% می توان گفت: برنامه های ایمنی و امنیتی حمل ونقل شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

فرضیه ۲: رعایت توصیه نامه های شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

در این آزمون فرض صفر (H0) مبتنی بر آن است که متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر رابطه ندارد و فرض بدیل (H1) نیز ادعای آزمون است. از آنجا که داده‌ها با طیف لیکرت ۵ درجه گردآوری شده است میانگین عدد ۳ یعنی نقطه وسط طیف لیکرت در نظر گرفته شده است. بنابراین بیان آماری فرضیه‌های پژوهش بصورت زیر است:

فرضیه صفر و یک

چون این مطالعه در سطح اطمینان ۹۵% بررسی شده است بنابراین چنانچه در محاسبه میانگین هر بعد، مقدار معناداری از سطح خطای ۵% کوچکتر باشد، فرض صفر رد شده و بنابراین ادعای آزمون تائید خواهد شد. بدیهی است در این شرایط آماره آزمون t از مقدار بحرانی یعنی ۱/۹۶ بزرگتر خواهد بود. همچنین هر دو کران فاصله اطمینان نیز مثبت خواهد شد.

خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه برای متغیر رعایت توصیه نامه ها

خلاصه نتایج آزمون تی تک نمونه برای متغیر رعایت توصیه نامه ها

میانگین دیدگاه پاسخ‌دهندگان در تمامی ابعاد تحقیق بزرگتر از حد وسط طیف لیکرت است. مقدار معناداری نیز ۰۰۰/۰ بدست آمده که کوچکتر از سطح خطای ۵% است، بنابراین میانگین مشاهده شده معنادار است. مقدار آماره t نیز از مقدار بحرانی ۱/۹۶ بزرگتر است. همچنین هر دو کران بالا و پائین فاصله اطمینان مقداری بزرگتر از صفر بوده (مثبت) و ادعای آزمون تائید می شود. به استناد هریک از این یافته‌های آماری با اطمینان ۹۵% می توان گفت: رعایت توصیه نامه های شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

فرضیه ۳: رعایت قوانین و مقررات حمل ونقل شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

در این آزمون فرض صفر (H0) مبتنی بر آن است که متغیرهای مورد بررسی با یکدیگر رابطه ندارد و فرض بدیل (H1) نیز ادعای آزمون است. از آنجا که داده‌ها با طیف لیکرت ۵ درجه گردآوری شده است میانگین عدد ۳ یعنی نقطه وسط طیف لیکرت در نظر گرفته شده است. بنابراین بیان آماری فرضیه‌های پژوهش بصورت زیر است:

فرضیه صفر و یک

چون این مطالعه در سطح اطمینان ۹۵% بررسی شده است بنابراین چنانچه در محاسبه میانگین هر بعد، مقدار معناداری از سطح خطای ۵% کوچکتر باشد، فرض صفر رد شده و بنابراین ادعای آزمون تائید خواهد شد. بدیهی است در این شرایط آماره آزمون t از مقدار بحرانی یعنی ۱/۹۶ بزرگتر خواهد بود. همچنین هر دو کران فاصله اطمینان نیز مثبت خواهد شد.

خلاصه نتایج آزمون t تک نمونه برای متغیر رعایت قوانین و مقررات حمل ونقل

خلاصه نتایج آزمون تی تک نمونه برای متغیر رعایت قوانین و مقررات حمل ونقل

میانگین دیدگاه پاسخ‌دهندگان در تمامی ابعاد تحقیق بزرگتر از حد وسط طیف لیکرت است. مقدار معناداری نیز ۰۰۰/۰ بدست آمده که کوچکتر از سطح خطای ۵% است، بنابراین میانگین مشاهده شده معنادار است. مقدار آماره t نیز از مقدار بحرانی ۱/۹۶ بزرگتر است. همچنین هر دو کران بالا و پائین فاصله اطمینان مقداری بزرگتر از صفر بوده (مثبت) و ادعای آزمون تائید می شود. به استناد هریک از این یافته‌های آماری با اطمینان ۹۵% می توان گفت: رعایت قوانین و مقررات حمل و نقل شرکت های حمل مواد خطرناک در سطح مطلوبی قرار دارد.

مطالعه کنید:  نمونه متن تقدیر و سپاسگزاری پایان نامه

یافته های جانبی پژوهش

برای بررسی تاثیر ویژگی‌های دموگرافیک پاسخ دهندگان بر یافته‌های پژوهش از آزمون t دو نمونه مستقل و تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) استفاده شده است.

تأثیر جنسیت

در این آزمون فرض H0 به این صورت تنظیم می‌شود که بین جنسیت با برنامه های ایمنی و امنیت حمل و نقل، رعایت توصیه نامه ها، قوانین و مقررات حمل و نقل؛ رابطه معنی داری وجود ندارد و H1 فرض مخالف آن است. نمایش آماری این فرضیه‌ها به صورت زیر است:

فرمول تاثیر جنسیت

داده های t مستقل بر اساس جنسیت

داده های تی مستقل بر اساس جنسیت

این آزمون نیز در سطح اطمینان ۹۵% صورت گرفته است. بنابراین چنانچه مقدار معناداری آزمون از سطح خطا یا همان α=۰.۰۵ بزرگتر باشد دلیلی برای رد فرض صفر نیست. بر اساس یافته‌های آزمون t مستقل مندرج در جدول فوق در سطح خطای ۵ درصد:

– مقدار معناداری بالاتر از ۵% بدست آمده است که از سطح خطا بزرگتر می باشد، بنابراین دلیلی برای رد فرض صفر وجود نداشته و می توان بیان داشت که بین جنسیت با برنامه های ایمنی و امنیت حمل و نقل، رعایت توصیه نامه ها، قوانین و مقررات حمل و نقل؛ رابطه ای وجود ندارد.

تأثیر سن

پاسخ‌دهندگان در مطالعه حاضر از نظر سن به ۴ دسته تقسیم شده‌اند. بنابراین برای مقایسه اختلاف دیدگاه افراد براساس رده ی سنی از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) استفاده شده است. با استفاده از تحلیل واریانس مشخص می‌شود آیا سن افراد در دیدگاه آنها پیرامون ۳ بعد زیست محیطی فرایند های اجرایی شرکت های حمل مواد خطرناک، موثر است یا خیر. تحلیل واریانس نیز در سطح اطمینان ۹۵% بررسی شده است. بیان آماری این آزمون به صورت زیر است:

فرمول تاثیر سن

 

با توجه به یافته‌های مندرج در جدول زیر و مقدار معناداری محاسبه شده، با توجه به اینکه مقدار معناداری بالای ۵% بدست آمده است، با اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت: دیدگاه پاسخ دهندگان براساس رده های سنی مختلف درباره ۳ بعد زیست محیطی فرایند های اجرایی شرکت های حمل مواد خطرناک، مشابه است.

نتایج آزمون تحلیل واریانس برای سن

نتایج آزمون تحلیل واریانس برای سن

تأثیر میزان تحصیلات

پاسخ‌دهندگان در مطالعه حاضر از نظر مدرک تحصیلی به ۴ دسته تقسیم شده‌اند. بنابراین برای مقایسه اختلاف دیدگاه افراد براساس میزان تحصیلات از تحلیل واریانس (ANOVA) استفاده شده است. با استفاده از تحلیل واریانس مشخص می‌شود آیا میزان تحصیلات افراد در دیدگاه آنها پیرامون ۳ بعد زیست محیطی فرایند های اجرایی شرکت های حمل مواد خطرناک، موثر است یا خیر. تحلیل واریانس نیز در سطح اطمینان ۹۵% بررسی شده است. بیان آماری این آزمون به صورت زیر است:

فرمول تأثیر میزان تحصیلات

با توجه به یافته‌های مندرج در جدول زیر و مقدار معناداری محاسبه شده، با توجه به اینکه مقدار معناداری بالای ۵% بدست آمده است، با اطمینان ۹۵ درصد می توان گفت: دیدگاه پاسخ دهندگان براساس درجات تحصیلی مختلف درباره ۳ بعد زیست محیطی فرایند های اجرایی شرکت های حمل مواد خطرناک، مشابه است.

جدول دوم نتایج آزمون تحلیل واریانس برای تحصیلات

نتایج آزمون تحلیل واریانس برای تحصیلات


شما عزیزان می توانید از فروشگاه وب سایت، بخش نمونه فصل چهارم پایان نامه، با نحوه ی پیاده سازی این فصل در طرح های آکادمیک به صورت جامع آشنا شوید.

همچنین جهت آشنایی با فصول پایان نامه می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه

دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی

دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل دوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه

محتوای علمی و فنی معتبر

100 %

انتقال روان و شفاف مفاهیم

100 %

انسجام مطالب

100 %

خدمات پشتیبانی

100 %

توسط 02 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    قدوس

    با سلام و وقت بخیر. مطالب جامع و کامل بودند.

    ۱۴۰۳-۰۲-۱۱

    آیا مفید بود؟

  • تصویر آواتار

    فاطمه

    خوب بود . ممنون از شما.❤️

    ۱۴۰۳-۰۲-۰۹

    آیا مفید بود؟

    • آیکون فروشگاه ریویوایکس

      مدیر وان | مرجع دانلود محصولات آکادمیک و صنعتی

      ۱۴۰۳-۰۲-۱۰

      درود بر شما
      خوشحالیم که مفید بود

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا