راهنمای استفاده از سامانه‌ های ایرانداک

سامانه ایرانداک

سامانه‌ های ایرانداک

«پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران» که در میان پژوهشگران با نام ایرانداک شناخته می شود، در یکم مهر ماه سال ۱۳۴۷ با نام فارسی «مرکز اسناد ایران» و نام انگلیسی «Iranian Documentation Center» پایه‌گذاری شد و پس از آن نیز، با اسامی «مرکز مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۵۰، «مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۷۰، و «پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران» در سال ۱۳۸۴ شناخته شد. نام نمادین ایرانداک، «گنج دانش» است و شعار آن، «به‌ از گنج دانش به گیتی کجاست». مأموریت بنیادین ایرانداک بر پایه اساس‌نامه و برنامه استراتژیک آن؛ پژوهش، مدیریت اطلاعات علم و فناوری، آموزش، همکاری‌های پژوهشی و اطلاع‌رسانی، و پشتیبانی از سیاست‌گذاری علم و فناوری می باشد که در سازمانی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری و زیر نظر هیئت امنا انجام می‌شود.

سامانه ایرانداک از امکاناتی نظیر، ثبت مقالات، رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها، جستجو و بررسی مقالات مشابه، جلوگیری از نوشتن مقالات تکراری و مطالعه پیشینه مقالات برای اجرای ایده‌های نو و خلاقانه، استفاده از اصطلاح‌نامه‌ها و راهنمایی برای پژوهشگران و دانشجویان برخوردار است. برای آشنایی با نمونه ای از نحوه نگارش طرح های آکادمیک (پروپوزال) می توانید به مقاله دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی رجوع کنید. در شکل زیر پرکاربردترین قسمت های ایرانداک مورد بررسی قرار می گیرند.سامانه های ایرانداک


پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)

پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج) یکی از دستاورد های پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) می باشد. دانلود اسناد علمی سایت ایرانداک از طریق یکی از پایگاه‌های اطلاعات آن به نام گنج امکان پذیر است. سامانه گنج، دستاورد کاربرد فناوری اطلاعات در خدمات مدیریت اطلاعات علم و فناوری در پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) است. پیشینه این بخش از خدمات ایرانداک به دهه چهل بازمی‌گردد که کار گردآوری، سازمان‌دهی،‌ و اشاعه اسناد علمی و فناورانه در مرکز اسناد علمی آغاز شد. قلمرو داده‌های گنج علاوه بر پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و پیشنهاده‌های آن ها، در برگیرنده مواردی چون طرح‌های پژوهشی، گزارش‌های دولتی، و مقاله‌های علمی نیز می باشد. این پایگاه با صدها هزار پیشینه از بزرگ‌ترین گنجینه‌های علمی کشور و هم‌اکنون مرجع بسیاری از پژوهشگران ایران و جهان است و روزانه بیش از ده هزار کاربر، ده‌ها هزار جست‌وجو در آن انجام می‌دهند. سامانه گنج، بنیان سامانه‌های دیگری در ایرانداک همچون سامانه همانندجو، سامانه پیشینه پژوهش، و برخی از داشبوردهای رصدخانه پژوهش و فناوری نیز می باشد. همچنین شما عزیزان می توانید به صورت تخصصی با نگارش بخش های مختلف پایان نامه آشنا شوید. برای یادگیری شیوه تدوین پروپوزال با رویکرد های مختلف به بخش نمونه پروپوزال، مبانی نظری گردآوری شده از کتاب ها، مجلات و مقالات به‌ روز به بخش ادبیات و مبانی نظری، نحوه نگارش روش پژوهش به بخش نمونه فصل سوم پایان نامه، بکارگیری نرم افزارها و الگوریتم های مختلف در پایان نامه به بخش نمونه فصل چهارم پایان نامه و در مورد نحوه بررسی یافته های پژوهش و اطلاعات کسب شده از فصول قبلی به بخش نمونه فصل پنجم پایان نامه رجوع کنید.

مطالعه کنید:  روش آراس (ARAS یا Additive Ratio Assessment)

سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک

هنگامی که دانشجویان قصد انتخاب موضوع برای انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا را دارند، ممکن است موضوعی که انتخاب می کنند، سال های گذشته توسط محققان دیگر نوشته و انتشار یافته باشد. به همین دلیل سامانه ایرانداک به منظور جلوگیری از انتشار پایان نامه های تکراری، سامانه پیشینه پژوهش را راه اندازی کرده است. پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) کار ثبت، سازمان‌دهی و اشاعه اطلاعات علم و فناوری کشور را بر عهده دارد و از دیرباز مرکز دریافت نسخه‌ای از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و ارائه خدمات اطلاع‌رسانی آنها به جامعه علمی کشور بوده است. بسیاری از پژوهش‌های دانشگاهی در پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها انجام می‌شوند و بخشی از مقاله‌های علمی نیز دستاورد همین پژوهش‌ها هستند. ایرانداک از طریق سامانه پیشینه پژوهش به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پژوهشگران کمک می‌کند تا از پیشینه کار خود، به‌ویژه در پایان‌نامه‌ها و رساله‌های انجام شده در کشور آگاهی یابند و از کار دوباره پرهیز کنند و با منابع موجود درباره پژوهش خود نیز آشنا شوند. کاربران می‌توانند پس از ثبت نام و تأیید آن، وارد سامانه شوند و درخواست خود را ثبت و هزینه آن را پرداخت نمایند. نتیجه بررسی کارشناسان آموزش‌ دیده ایرانداک در کوتاه ترین زمان برای کاربر و نیز همه کسانی که کاربر بخواهد، فرستاده می‌شود. شما عزیزان جهت آشنایی با موضوعات و مقالات بیس جدید می توانید در سایت مدیر وان از بخش پکیج مقاله بیس پایان نامه استفاده کنید.

جهت آشنایی با نحوه ثبت و دریافت گواهی پیشینه پژوهش ایرانداک می توانید به راهنمای استفاده از سامانه پیشینه پژوهش ایرانداک رجوع کنید.

مطالعه کنید:  نرم‌ افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) به همراه لایسنس و فعالسازی

سامانه همانندجو ایرانداک

سامانه همانندجو جهت بررسی مقالات، پروپوزال ها و رساله های دانشجویان در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری طراحی شده است. این سامانه قبل از دفاع از پروپوزال و پایان نامه مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از سامانه همانندجو می توان میزان مشابهت متن مقالات را بررسی کرده و تالیفی، بازنویسی و یا کپی بودن مقالات را تشخیص داد. «همانندجو» با جست‌وجوی خودکار در متن کامل پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی در ایرانداک و همچنین در وب، نوشته‌های همانند را بازیابی و اندازه‌ی همانندی و منبع اطلاعات همانند را نمایش می‌دهد. همانندجویی در نوشتار پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها و دیگر مدارک علمی، گامی در کمک به نگه‌داشت حقوق پدیدآوران و گسترش علم و فناوری و زمینه‌سازی برای دسترسی آزاد همگان به اطلاعات است. جهت آشنایی ثبت در سامانه همانندجو به مقاله راهنمای استفاده از سامانه همانندجو میتوانید رجوع کنید.


سامانه ثبت ایرانداک

مراجعه به سامانه ثبت بعد از تصویب پروپوزال و بعد از دفاع انجام می گیرد. بنابراین دانشجویان بعد از تصویب پیشنهاده و دریافت همانندجویی، به این سامانه رجوع می کنند و اطلاعات پیشنهاده خود را ثبت و سپس شناسه رهگیری دریافت می‌کنند. پایان‌ نامه‌ ها و رساله‌ ها نیز بعد از دفاع ثبت و بارگذاری فایل تمام‌ متن و تأیید ایرانداک، آماده پذیرش دانشگاه می‌شوند. دریافت شناسه رهگیری به‌‌ منزله ثبت پایان‌نامه یا رساله در سامانه است و دانشجو باید آن را برای گام‌های بعدی به مؤسسه محل تحصیل اعلام کند. سپس دانشگاه وارد سامانه می‌شود و اطلاعات دانشجو را بررسی و اگر تأیید کند، در سامانه ثبت پایانی می‌شود.

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

محتوای علمی و فنی معتبر

100 %

انتقال روان و شفاف مفاهیم

80 %

انسجام مطالب

100 %

خدمات پشتیبانی

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    محمد حسینی

    سلام روزتون بخیر، برای کاهش همانندجویی پایان نامم چه کارهایی باید انجام بدم؟

    ۱۴۰۲-۰۷-۰۹

    آیا مفید بود؟

    • آیکون فروشگاه ریویوایکس

      مدیر وان | مرجع دانلود محصولات آکادمیک و صنعتی

      ۱۴۰۲-۰۷-۰۹

      درود بر شما، پس از ثبت نام و ورود به سامانه همانندجو اقدامات اطلاعات مربوط به متن پایان نامه را وارد می کنید تا گزارش همانندجویی خدمتتون ارسال شود. سپس با توجه به درصد مورد پذیرش دانشگاهتون باید درصد همانندجویی کاهش یابد. جهت مشاوره همانندجویی می توانید از طریق تماس با ما با کارشناسان مدیر وان در ارتباط باشید.

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا