0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

در فصل سوم پایان نامه، روش پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. این فصل از بخش هایی مانند، مقدمه، نوع پژوهش، معرفی جامعه و نمونه، ابزارهای اندازه گیری، روش‌های گردآوری داده ها، روش تجزیه و تحلیل داده‌ها  و … تشکیل می شود. با توجه به مقطع، رشته و گرایش تحصیلی و سایر ویژگی ها، نحوه نگارش فصل سوم پایان‌نامه‌ها تا حدودی باهم متفاوت است. برای مشخص شدن مسیر تحقیق معمولا از مقالات بیس مشخصی استفاده می شود. این مقالات می توانند در پیدا کردن مواردی چون روش پژوهش و پرسشنامه های استاندارد به محقق کمک کنند. جهت دانلود مقالات بیس می توانید به بخش پکیج مقاله بیس پایان نامه فروشگاه سایت مراجعه فرمایید.

به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا بارها دیده شده است که بخاطر روش تحقیق نادرست، نمی توان تحلیل مناسبی را در نظر گرفت، بنابراین نیاز است که فصل سوم با دقت زیادی نگارش شود. همچنین شما عزیزان از طریق مطالعه نمونه نقد پایان نامه با نگاهی دقیق و منتقدانه می توانید به بررسی نحوه نگارش یک پایان نامه بپردازید.

با توجه به حساسیت هایی که نسبت به درج مطالب تکراری در پایان نامه ها وجود دارد، لازم است که تا جای ممکن، از مطالب جدید و ادبیات خودتان در نگارش این فصل استفاده کنید که درصد همانندجو پایان نامه بالا نرود. جهت آشنایی با سامانه همانندجو می توانید مقاله راهنمای استفاده از سامانه همانندجو را مطالعه بفرمایید. 

روش تحقیق کمی، روش تحقیق کیفی و روش تحقیق آمیخته به عنوان مهمترین رویکردهای نگارش فصل سوم پایان نامه ها مطرح می باشند.

در حالت کمی، داده ها معمولا از طریق پرسشنامه تحقیق و یا داده های مالی و … بدست می آیند و با استفاده از روش های آماری، تصمیم گیری چند معیاره و … و نرم افزار ها و الگوریتم هایی مانند Eviews ،SPSS، لیزرل، AMOS ،PLS، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP یا Analytic Hierarchy Process)، فرایند تحلیل شبکه (ANP یا Analytic Network Process)، روش سوات (SWOT) و … تحلیل می شود.

در حالت کیفی نیز با استفاده از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و … از روش هایی مانند، تحلیل محتوا، داده بنیاد، تحلیل تم و … استفاده می شود. یکی از مهمترین نرم افزارهای تحقیقات کیفی نرم افزار مکس کیودا میباشد که شما عزیزان میتوانید برای آشنایی و دانلود این نرم افزار به مقاله نرم‌ افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) به همراه لایسنس و فعالسازی و برای فعالسازی به صورت دائمی به محصول فایل لایسنس دائمی نرم‌ افزار مکس‌ کیودا MAXQDA2020 رجوع کنید.

با توجه به ضعف هایی که دانشجویان در نگارش طرح های پژوهشی دارند، مطالعه نمونه فصل سوم های تایید شده می تواند گام موثری در جهت آشنایی آن ها با روال درست پایان نامه نویسی باشد. نمونه فصل سوم پیش رو به صورت کمی مورد بررسی قرار گرفته است. بنابراین با مطالعه این متن، می توانید با چارچوب صحیح پیاده سازی فصل سوم آشنا شوید.

به طور معمول فصل سوم استاندارد از بخش هایی مانند موارد زیر تشکیل می شود:

  • مقدمه
  • نوع پژوهش
  • جامعه آماری
  • نمونه آماری
  • روش گردآوری داده‌ها
  • ابزار گردآوری اطلاعات
  • روایی پرسشنامه
  • پایایی پرسشنامه
  • روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها
مطالعه کنید:  راهنمای استفاده از سامانه‌ های ایرانداک

نمونه فصل حاضر با عنوان “ بررسی رابطه جهت گیری هدف با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان منطقه ۴ تهران “ مورد بررسی قرار گرفته است. در هر بخش به نحوه صحیح نگارش متن اشاره شده است. شما عزیزان می توانید با الگو قرار دادن آن با نحوه نگارش فصل سوم آشنا شوید.


مقدمه

روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد، ابزار و راه‌های معتبر (قابل اطمینان) و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. (عزتی، ۱۳۹۶) اصولاً هدف تمامی علوم، شناخت و درک دنیای پیرامون است. به منظور آگاهی از مسایل و مشکلات دنیای اجتماعی، روش‌های علمی تغییرات قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده‌اند. این روندها و حرکت‌ها سبب شده است که برای بررسی رشته‌های مختلف دانش بشری، از روش علمی استفاده شود. پژوهش علمی یک کوشش نظامند جهت پاسخ دادن به پرسش‌های مطرح شده است. یکی از بخش‌های اصلی هر پژوهش علمی، جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها جهت آزمون فرضیات یا سؤال‌های پژوهشی بیان شده توسط محقق است. انتخاب یک روش پژوهش مناسب، محقق را تا حد زیادی در پیشگیری از بروز اشتباهات یاری می‌رساند. به‌کارگیری آزمون‌ها و تکنیک‌های مناسب با روش پژوهش منجر به حصول اطمینان از دقت و صحت نتایج بدست آمده گردید. لذا در این فصل پس از طرح مسئله پژوهش، تکنیک‌های تجزیه و تحلیل مناسب جهت پاسخ به سوالات و دستیابی به اهداف تبیین شده پژوهش، ارایه شده است.


نوع پژوهش

نظر به اینکه هدف اصلی از انجام این پژوهش بررسی رابطه جهت گیری هدف با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان منطقه ۴ تهران می باشد، می‌توان گفت پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می­باشد و با توجه به اینکه در این پژوهش از روش­های مطالعه کتابخانه­ای و نیز روش­های میدانی نظیر پرسشنامه استفاده می شود، می‌توان بیان کرد که پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش، یک پژوهش توصیفی-پیمایشی بوده است.


جامعه و نمونه آماری

در هر بررسی آماری، مجموعه عناصر مورد نظر را جامعه می‌نامند. به عبارت دیگر، جامعه مجموعه تمام مشاهدات ممکنی است که می‌توانند با تکرار یک آزمایش حاصل شوند. به طور کلی جامعه عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند و تعریف جامعه آماری باید جامع و کامل باشد. جامعه آماری این تحقیق شامل دانش آموزان دبیرستان مدارس منطقه ۴ تهران می باشند. نمونه بخشی از جامعه تحت بررسی است که با روشی که از پیش تعیین شده است انتخاب می‌شود. به قسمی که می‌توان از این بخش، استنباط هایی درباره کل جامعه بدست آورد. انتخاب تعدادی از افراد حوادث و اشیاء از یک جامعه تعریف شده، به عنوان نماینده آن جامعه محسوب می شود. اولین قدم در نمونه گیری تعریف جامعه مورد نظر است و هدف نوعی نمونه گیری است که تمام افراد جامعه جهت انتخاب شدن شانس برابر داشته باشند.

فرمول کوکران یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای محاسبه حجم نمونه آماری در زمانی است که حجم جامعه معلوم باشد.

فرمول کوکران حجم نمونه آماری

برای انجام این تحقیق تعداد آماری ۱۵۰۰ نفر از دانش آموزان دبیرستان مدارس منطقه ۴ تهران انتخاب می‌شود. با استفاده از فرمول کوکران با درصد خطای ۰.۰۵ تعداد ۳۰۶ عدد پرسشنامه به دست می‌آید.

مطالعه کنید:  انتخاب موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد و رساله دکتری

جهت بدست آوردن حجم نمونه می توانید از مقالات محاسبه آنلاین حجم نمونه با فرمول کوکران و محاسبه حجم نمونه با جدول مورگان استفاده کنید.


روش گردآوری داده‌ها

در این پژوهش از دو روش کتابخانه‌ای و میدانی جهت گرداوری اطلاعات استفاده شده است.

روش کتابخانه ای: هر محققی قبل از شروع پژوهش و هنگامی که به موضوعی ویژه برای پژوهش علاقه‌مند شده است، ناگزیر از مراجعه به کتابخانه خواهد بود. برای پیشینه و ادبیات پژوهش از کتابخانه و مراجعه به اینترنت استفاده شده است.

روش میدانی: در تحقیق حاضر با استفاده از نظر صاحب نظران و اساتید کمیته تحقیق، عوامل مرتبط با موضوع شناسایی شده و با استفاده از مقیاس درجه بندی لیکرت پرسشنامه مقدماتی تهیه گردید. پس از تعیین اعتبار و روایی آن، پرسشنامه نهایی تهیه و اطلاعات مورد نیاز جمع آوری شده است.


ابزار گردآوری اطلاعات

برای جمع آوری داده‌ها از پرسشنامه به صورت بسته استفاده شده است. تهیه و تنظیم پرسشنامه بر اساس طیف لیکرت انجام شد.

پرسشنامه شامل ۲ قسمت عمده است:

۱- اطلاعات عمومی پاسخگو: در این بخش از سؤالات سعی شده تا اطلاعات کلی و جمعیت شناختی مربوط به پاسخ دهندگان جمع آوری شود.

۲- اطلاعات اختصاصی: این بخش شامل سوالات تخصصی است که در طراحی آن‌ها سعی شده تا حد ممکن قابل فهم و ساده باشند. برای طراحی این بخش از طیف ۵ درجه لیکرت استفاده گردیده است که یکی از رایج‌ترین مقیاس‌های اندازه گیری به شمار می‌رود. شکل کلی و نحوه امتیاز دهی طیف لیکرت به صورت جدول زیر است.

نمره دهی به پرسش‌ها در طیف لیکرت

نمره دهی به پرسش‌ها در طیف لیکرت

پرسشنامه های مورداستفاده در این تحقیق عبارتند از؛ پرسشنامه ی بهزیستی روانشناختی ریف که استاندارد بوده و شامل ۶ بعد و ۱۸ پرسش می باشد. پرسشنامه جهت گیری هدف الیوت و مک گریگور که استاندارد بوده و شامل ۴ بعد و ۱۲ پرسش می باشند.

معرفی ابعاد و گویه های پرسشنامه


روایی پرسشنامه

در این پژوهش برای بررسی روایی پرسشنامه از روش روایی صوری و محتوائی استفاده شده است. بدین صورت که پرسشنامه به تعدادی از صاحب نظران و اساتید مدیریت و علوم رفتاری از جمله استاد راهنما و مشاور داده شده و از آن‌ها در مورد پرسش‌ها و ارزیابی فرضیه‌ها نظرخواهی گردید که به اتفاق پرسشنامه را تایید نمودند.


پایایی پرسشنامه

ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شده در این پژوهش، در یک مطالعه مقدماتی با توزیع ۳۰ پرسشنامه محاسبه گردید. بنابراین پایایی پرسشنامه ها بسیار مطلوب (بیشتر از ۰.۷) ارزیابی گردیده است. همچنین این تعداد پرسشنامه ها از حجم نمونه کل در ادامه حذف شدند. 

برونداد نرم افزار SPSS برای محاسبه آلفای کرونباخ پرسشنامه های پژوهش

برونداد نرم افزار SPSS برای محاسبه آلفای کرونباخ پرسشنامه های پژوهش


روش‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها

پس از آنکه  محقق داده‌ها را گردآوری، استخراج و طبقه بندی نمود باید مرحله جدیدی از فرایند تحقیق که به تجزیه و تحلیل داده‌ها معروف است، آغاز شود. در مرحله تجزیه و تحلیل، نکته مهم این است که محقق باید اطلاعات و داده‌ها را در مسیر هدف، پاسخگویی به سؤال یا سؤالات تحقیق و نیز ارزیابی فرضیه‌های خود جهت داده و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد. (حافظ نیا، ۱۳۸۸)

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه

در این تحقیق برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از شاخص‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده می‌شود. از شاخص‌های آمار توصیفی مانند فراوانی، درصدها برای توصیف ویژگی های عمومی پاسخ‌دهندگان و جامعه آماری مورد مطالعه و میانگین استفاده خواهد شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌های تخصصی تحقیق نیز از شاخص‌های آمار استنباطی استفاده خواهد شد. برای بررسی فرضیات تحقیق از آزمون همبستگی و نرم افزار SPSS استفاده می شود. در پژوهش حاضر فرضیات به صورت زیر تعریف شده اند:

بهتر است در تحقیقات با توجه به ماهیت پژوهش از به کارگیری همزمان فرضیات و سوالات خودداری کنیم. جهت توضیحات بیشتر به مقاله نحوه نوشتن سوال و فرضیه در تحقیق مراجعه بفرمایید.

فرضیه اصلی:

بین جهت گیری هدف و بهزیستی روانشناختی دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. 

فرضیات فرعی:

  1. بین جهت گیری هدف و خودمختاری دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
  2. بین جهت گیری هدف و ارتباط موثر با دیگران دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
  3. بین جهت گیری هدف و تسلط بر محیط دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
  4. بین جهت گیری هدف و رشد تخصصی دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
  5. بین جهت گیری هدف و هدفمندی در زندگی دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.
  6. بین جهت گیری هدف و پذیرش خود در دانش آموزان منطقه ۴ تهران ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد.

آزمون همبستگی

تحلیل همبستگی ابزاری است آماری که به وسیله آن می‏توان درجه ‏ای را که یک متغیر به متغیری دیگر، از نظر خطی مرتبط است اندازه ‏گیری کرد. همبستگی معیاری است که برای تعیین میزان ارتباط دو متغیر استفاده می‏شود. در همبستگی دو معیار وجود دارد: ضریب تعیین و ضریب همبستگی. (آذر و مومنی، ۱۳۸۴)

ضریب همبستگی آماره‏ای است جهت اندازه ‏گیری قدرت یا درجه یک رابطه خطی بین دو متغیر که هر کدام با واحدهای خود اندازه ‏گیری شده ‏اند. مشهورترین ضریب همبستگی، همبستگی پیرسون است. این ضریب به گونه‏ ای تعریف شده است که مقادیری بین ۱- تا ۱+ را می‏پذیرد. هر چه قدرمطلق این ضریب (یعنی بدون توجه به علامت آن) بزرگ‌تر باشد، بیضی مربوط به نمودار پراکنش باریک‌تر می‏شود و خطوط نمودار پراکنش به خط رگرسیون نزدیک‌تر می‏شوند. نمودار پراکنش یکی از معیارهای آزمون همبستگی است که به محقق کمک می‏کند تا نتیجه‏ ای واقعی از آزمون اتخاذ کند.


شما عزیزان می توانید از فروشگاه وب سایت، بخش نمونه فصل سوم پایان نامه، با نحوه ی پیاده سازی این فصل در طرح های آکادمیک به صورت جامع آشنا شوید.

همچنین جهت آشنایی با فصول پایان نامه می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه

دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی

دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل دوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه

محتوای علمی و فنی معتبر

100 %

انتقال روان و شفاف مفاهیم

100 %

انسجام مطالب

100 %

خدمات پشتیبانی

100 %

توسط 01 کاربر

مرتب‌سازی بر اساس

  • تصویر آواتار

    نعمت اله رسته

    با درود و عرض ادب و احترام
    بسیار مطالب مهمی بود ضمن عرض خسته نباشید لطفا بیشتر نمونه بگذارید با تشکر

    ۱۴۰۳-۰۱-۱۰

    آیا مفید بود؟

    • آیکون فروشگاه ریویوایکس

      مدیر وان | مرجع دانلود محصولات آکادمیک و صنعتی

      ۱۴۰۳-۰۱-۱۱

      با درود
      تشکر. ممنون از نظر شما

در این مورد یک بازخورد بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا