0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA یا Step-Wise Weight Assessment Ratio Analysis)

تکنیک SWARA

روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA) در سال ۲۰۱۰ توسط Kersuliene، Zavadskas  و Turskis معرفی شد. در این روش، خبرگان پژوهش نقش مهمی در تعیین وزن شاخص ها دارند و بر مبنای این نظرات، وزن دهی شاخص ها صورت می گیرد. بر اساس این تحلیل، نخست خبرگان شاخص ها را به ترتیب اهمیت مرتب می‌کنند (به مهمترین معیار رتبه یک و به کم اهمیت ترین معیار رتبه آخر داده می شود)، در گام دوم مهمترین شاخص در نظر گرفته شده امتیاز یک را گرفته و در ابتدا قرار می‌گیرد و در نهایت شاخص ها بر اساس وزن نرمال شده رتبه‌بندی می‌شوند. در روش SWARA بر خلاف روش‌های فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، فرایند تحلیل شبکه (ANP) و روش بهترین-بدترین (BWM) نیازی به مقایسه زوجی میان شاخص ها نمی باشد.


آموزش انجام روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA)

روش سوارا یکی از جدیدترین روش هایی است که تصمیم گیرنده را قادر می سازد تا به انتخاب، ارزیابی و وزندهی شاخص ها بپردازد (کرسولین و همکاران، ۲۰۱۰). مهمترین مزیت این روش نسبت به روش های مشابه، توان آن در ارزیابی دقت نظر خبرگان درباره شاخص های وزن  داده شده در طی فرآیند روش می باشد. علاوه بر این خبرگان می توانند با یکدیگر مشورت کرده و این مشورت نتایج حاصله را نسبت به روش های دیگر MCDM دقیق تر می کند (دهنوی و همکاران[۱]، ۲۰۱۵).

این تکنیک به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا در ۴ گام انجام می پذیرد:

مطالعه کنید:  روش سوات (SWOT)

شما عزیزان می توانید جهت پیاده سازی این تکنیک از نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک سوارا (SWARA) استفاده کنید.

گام اول: مرتب کردن شاخص ها

در گام نخست شاخص ها شناسایی می شوند و سپس بر اساس نظر خبرگان مهمترین شاخص ها غربالگری شده و آنها بر اساس درجه اهمیت مرتب می شوند. برای این منظور از ادبیات پژوهش و مصاحبه‌های تخصصی یا موارد مانند تکنیک طوفان مغزی و گروه اسمی تکنیک دلفی (نمونه اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی (Delphi) و اکسل فرمول نویسی شده تکنیک دلفی فازی (Fuzzy Delphi)) استفاده می‌شود. همچنین شما عزیزان جهت به کار گیری پرسشنامه در این روش، می توانید از پرسشنامه سوارا (SWARA) استفاده کنید. به این ترتیب مهمترین شاخص در ردیف اول قرار می گیرد.

گام دوم: تعیین اهمیت نسبی معیار های اصلی (SJ)

در این مرحله باید اهمیت نسبی هر معیار نسبت به شاخص مهمتر ارزیابی و امتیاز دهی شود. در روش سوارا این مقدار با SJ  نشان داده می شود.

گام سوم: محاسبه ضریب kj

 ضریب kj  تابعی از مقدار اهمیت نسبی هر شاخص می باشد که با استفاده از رابطه زیر محاسبه می گردد.

KJ=SJ+1

گام چهارم: محاسبه وزن اولیه و وزن نرمال معیار ها

وزن اولیه معیار ها از رابطه ذیل به دست می اید:

وزن اولیه معیار ها

گام پنجم: محاسبه وزن نرمال نهایی
برای به دست آوردن وزن نرمال شده از رابطه ذیل استفاده می شود:

وزن نرمال شده

همچنین شما عزیزان می توانید با مراجعه به فروشگاه وب سایت، از نحوه ی پیاده سازی نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه و نمونه فصل پنجم پایان نامه به روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA)، به صورت جامع آشنا شوید.

مطالعه کنید:  آموزش انجام روش دیمتل (DEMATEL)

[۱] Dehnavi, A et al

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش تجزیه و تحلیل ارزیابی گام به گام اوزان (SWARA یا Step-Wise Weight Assessment Ratio Analysis)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا