19
19
Subtotal: ۱.۱۵۰.۵۰۰ تومان

مجموع: ۱.۱۵۰.۵۰۰ تومان

مشاهده سبد خریدتسویه حساب

روش سکا (SECA)

تکنیک SECA

روش سکا در سال ۲۰۱۸ توسط دکتر مهدی کشاورز قرابایی و همکاران، در مقاله ای با عنوان “ارزیابی همزمان معیارها و گزینه ها در تصمیم گیری چند معیاره” معرفی شد. در این روش، امتیاز کل گزینه ها و وزن معیارها به صورت همزمان بدست می آید. بنابراین روش سکا با استفاده از داده‌های ماتریس تصمیم وزن شاخص ها را محاسبه و گزینه‌ها را نیز رتبه بندی می کند. در این راستا یک برنامه‌ریزی چندهدفه غیرخطی تعریف می شود که با توجه به تنوع اطلاعات درون و بین شاخص ها در ماتریس تصمیم‌گیری، موجب بیشینه‌سازی عملکرد کلی‌ گزینه‌ها شود.


آموزش انجام روش سکا (SECA)

روش SECA جهت انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا مطابق گام های زیر قابل انجام می باشد.

هدف روش سکا تعیین نمرات کلی عملکرد گزینه ها و وزن معیارها به طور همزمان است. برای دستیابی به این هدف، یک مدل ریاضی چندهدفه غیرخطی تعریف شده است. در ادامه این تکنیک پیاده سازی می شود. مدل چند هدفه به دنبال حداکثر رساندن عملکرد کلی هر گزینه و حداقل کردن انحراف وزن معیارها از نقاط مرجع است. برای به حداکثر رساندن عملکرد کلی هر گزینه، از یک مدل مجموع موزون به عنوان تابع هدف استفاده میشود. همچنین، از مجموع مربع انحرافات از نقاط مرجع استفاده میکنیم تا اهداف دیگر مدل را تعریف کنیم.

فرض میکنیم یک مدل MCDM با n گزینه و m معیار داریم. و وزن هر معیار wj ،{ ۱,۲, . . . , m} مشخص است. بدین ترتیب ماتریس تصمیم گیری را مانند ماتریس زیر تشکیل میدهیم.

ماتریس تصمیمگیری سکا

و سپس مقادیر اختصاص داده شده به هر گزینه در هر معیار با توجه به طیف لیکرت ۵ تایی به اعداد فازی تبدیل و در گام بعد دیفازی می شوند و سپس نرمال سازی می شوند. بنابراین ماتریس تصمیم گیری پژوهش با توجه به معیارهای به دست آمده از مرحله قبل محاسبه می شود.

مطالعه کنید:  آزمون های ناپارامتریک

سپس بردار زیر به عنوان بردار معیار j ام { ۱,۲, . . . , m} در نظر گرفته می شود. انحراف استاندارد عناصر هر بردار (σj) انحراف درون هر معیار لحاظ میشود. به منظور محاسبه انحراف میان معیارها، ضریب همبستگی میان هرجفت از بردار معیارها را به طور مجزا محاسبه میکنیم. rjl  را به عنوان همبستگی بین معیار j ام و ۱ ام، { ۱,۲, . . . , m} و ۱، در نظر می گیریم.

سپس πj می تواند میزان تعارض بین معیار j و معیارهای دیگر را نشان دهد. مقدار πj نیز از رابطه ۷ بدست می آید. در گام بعد مقادیر حاصل شده برای σj و πj  از طریق روابط ۸ و ۹ نرمال می شود.

گام های روش سکا عکس 1

بر اساس تکنیک SECA یک مدل برنامه نویسی غیرخطی چند هدفه به شرح زیر تدوین میشود. معادله ۱۶ تضمین می کند که مجموع وزن ها برابر با یک باشد. لازم به ذکر است که  ε به عنوان یک پارامتر مثبت کوچک در معادله ۱۷ تضمین می کند که مجموع وزن ها برابر با یک باشد. لازم به ذکر است که، ε به عنوان یک پارامتر مثبت کوچک، به عنوان محدوده پایین برای وزن معیارها محسوب می شود.

گام های روش سکا عکس 2

با توجه به عملکرد هدف مدل فوق، حداقل امتیاز کلی عملکرد گزینه ها به حداکثر می رسد. از آنجا که انحراف از نقاط مرجع باید حداقل باشد، آنها از عملکرد هدف با ضریب B تفریق می شوند. این ضریب بر اهمیت دستیابی به نقاط مرجع معیارهای وزن تاثیر می گذارد. نمره عملکرد کلی هر گزینه (Si) و وزن هدف هر معیار (wj) با حل مدل فوق تعیین می شود.

مطالعه کنید:  تکنیک دلفی (Delphi method)

همچنین شما عزیزان جهت آشنایی با نحوه نگارش فصول پایان نامه در حوزه SECA و تصمیم گیری چند معیاره می توانید به لینک های زیر مراجعه فرمایید:

نمونه پروپوزال

نمونه فصل سوم پایان نامه

نمونه فصل چهارم پایان نامه

نمونه فصل پنجم پایان نامه

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش سکا (SECA)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا