0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه

در فصل اول پایان نامه، کلیات پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد. به طور معمول بخش هایی از اطلاعاتی را که در پروپوزال نوشته شده است، در فصل یکم نیز مورد استفاده قرار می گیرد، دقت کنید که برخلاف پروپوزال که در آن افعال با زمان آینده مورد استفاده قرار می گیرند، هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا، زمان ها باید به صورت گذشته بیان شوند.

با توجه به مقطع، رشته و گرایش تحصیلی و سایر ویژگی ها، نحوه نگارش فصل یکم پایان‌نامه‌ها تا حدودی باهم متفاوت است. برای مشخص شدن مسیر تحقیق معمولا از مقالات بیس مشخصی استفاده می شود. این مقالات می توانند در تدوین اهداف، سوالات، فرضیات و مدل مفهومی پژوهش به محقق کمک کنند. جهت دانلود مقالات بیس می توانید به بخش پکیج مقاله بیس پایان نامه فروشگاه سایت مراجعه فرمایید.

در پروژه های آکادمیک بارها دیده شده است که بخاطر رویکردهای اشتباه در نظر گرفته شده در فصل اول، نمی توان تحلیل مناسبی را تا انتهای پروژه در نظر گرفت، بنابراین نیاز است که فصل اول با دقت زیادی نگارش شود. شما عزیزان از طریق مطالعه نمونه نقد پایان نامه با نگاهی دقیق و منتقدانه می توانید به بررسی نحوه نگارش یک پایان نامه بپردازید.

همچنین با توجه به حساسیت هایی که نسبت به درج مطالب تکراری در پایان نامه ها وجود دارد، لازم است که تا جای ممکن، از مطالب جدید و ادبیات خودتان در نگارش این فصل استفاده کنید که درصد همانندجو پایان نامه بالا نرود. جهت آشنایی با سامانه همانندجو می توانید مقاله راهنمای استفاده از سامانه همانندجو را مطالعه بفرمایید.


روش تحقیق کمی، روش تحقیق کیفی و روش تحقیق آمیخته به عنوان مهمترین رویکردهای نگارش فصل اول پایان نامه ها مطرح می باشند.

در حالت کمی، داده ها معمولا از طریق پرسشنامه و یا داده های مالی و … بدست می آیند و با استفاده از روش های آماری، تصمیم گیری چند معیاره و … و نرم افزار ها و الگوریتم هایی مانند Eviews ،SPSS، لیزرل، AMOS ،PLS، فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP یا Analytic Hierarchy Process)، فرایند تحلیل شبکه (ANP یا Analytic Network Process)، روش سوات (SWOT) و … تحلیل می شود.

در حالت کیفی نیز با استفاده از مصاحبه، مشاهده، مطالعه متون و … از روش هایی مانند، تحلیل محتوا، داده بنیاد، تحلیل تم و … استفاده می شود. یکی از مهمترین نرم افزارهای تحقیقات کیفی نرم افزار مکس کیودا میباشد که شما عزیزان میتوانید برای آشنایی و دانلود این نرم افزار به مقاله نرم‌ افزار مکس‌کیودا (MAXQDA) به همراه لایسنس و فعالسازی و برای فعالسازی به صورت دائمی به محصول فایل لایسنس دائمی نرم‌ افزار مکس‌ کیودا MAXQDA2020  رجوع کنید.

با توجه به ضعف هایی که دانشجویان در نگارش طرح های پژوهشی دارند، مطالعه نمونه فصل اول های تایید شده می تواند گام موثری در جهت آشنایی آن ها با روال درست پایان نامه نویسی باشد. بنابراین با مطالعه این متن، می توانید با چارچوب صحیح پیاده سازی فصل اول پایان نامه آشنا شوید.


براساس استانداردهای دانشگاهی کشور فصل اول پایان نامه از بخش های اصلی زیر تشکیل می شود:

  • مقدمه

مقدمه تا حدود زیادی با بیان نویسنده پایان‌نامه نگارش می شود و در خلال آن می توان با ذکر منبع، نقل قول هایی نیز از سایر پژوهشگران داشت. این توضیحات باید ذهن خواننده را آماده جزییات طرح پژوهشی کند و در انتهای آن موضوع تحقیق تبیین گردد.

  • بیان مسأله

بیان مسئله شامل تشریح دقیق مسأله و معرفی آن، بیان جنبه های مجهول و مبهم، بیان متغیرهای مربوطه و منظور از تحقیق می باشد.

  • اهمیت و ضرورت تحقیق

اهمیت و ضرورت تحقیق به بررسی اختلاف نظرها و خلاءهای تحقیقاتی موجود، میزان نیاز به موضوع، فواید احتمالی نظری و عملی آن و همچنین مواد، روش و یا فرآیند تحقیقی احتمالاً جدیدی که در این تحقیق مورد استفاده قرار می‏گیرد می پردازد.

  • اهداف تحقیق

اهداف تحقیق به بررسی تعریف دقیق هدف هایی که اجرای این پژوهش به دنبال دارد می پردازد.

  • فرضیات تحقیق

فرضیات تحقیق تبیین کننده پاسخ های احتمالی به پرسش های تحقیق می باشد.

  • سوالات تحقیق

سوالات تحقیق به دنبال تعریف دقیق سوالاتی می باشد که بعد از اجرای این پژوهش، جواب آن مشخص می شود.

بهتر است در تحقیقات با توجه به ماهیت پژوهش از به کارگیری همزمان فرضیات و سوالات خودداری کنیم. جهت توضیحات بیشتر به مقاله نحوه نوشتن سوال و فرضیه در تحقیق مراجعه بفرمایید.

  • مدل مفهومی تحقیق

مدل مفهومی تحقیق در صورتی که فرضیه داشته باشید با توجه به روابط میان متغیرها، الگوی روابط به صورت مدل مفهومی ترسیم می شود. لازم به ذکر است که اگر پژوهش از نوع اکتشافی باشد، پس از انجام تحلیل های مختلف به مدل مورد نظر دست پیدا می کنیم. معمولا در پروژه های با روش تحقیق کیفی مدل های نوینی طراحی می شود.

  • قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی تحقیق

قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی تحقیق مشخص می کند که تحقیق شما، در چه زمینه‌ای و در چه سازمانی است و همچنین تعیین می کند شروع و خاتمه پروژه چه زمانی می باشد.

  • جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق به معرفی ابعاد جدید تحقیق و تبیین تفاوت ها این تحقیق با سایر تحقیقات می پردازد.

  • تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

در تعاریف مفهومی بر اساس نظریات و استنادات علمی متغیرها معرفی می شوند و در تعاریف عملیاتی گویه‌های مربوط به سنجش متغیرها (پرسشنامه تحقیق) تبیین می شوند.


نمونه فصل حاضر با عنوان “ بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی پایداری در بانک ها “ مورد بررسی قرار گرفته است. در هر بخش به نحوه صحیح نگارش متن اشاره شده است. شما عزیزان می توانید با الگو قرار دادن آن با نحوه نگارش فصل اول آشنا شوید.

 مقدمه

عملکرد مالی شرکت، نشان دهنده میزان موفقیت شرکت در رسیدن به اهداف مالی میباشد و در دنیای رقابتی امروز حفظ و ارتقای عملکرد مالی، جهت ارضای خواسته های سهامداران و همچنین جذب سرمایه گذاران جدید، به امری ضروری مبدل گردیده است لذا، ادعا میشود عملکرد مالی شرکتها، اغلب مورد توجه سرمایه گذاران، اعتباردهندگان، مدیران و دولت ها میباشد (اسدی و همکاران، ۱۳۹۷). در این راستا ارتباط حاکمیت شرکتی با عملکرد شرکت ( به طوری که عملکرد نه تنها شامل سود اقتصادی بلکه عملکرد مدیریت را نیز در برمی گیرد) موضوع اصلی تحقیقات مرتبط با حاکمیت شرکتی بوده است (برون و همکاران[۱]، ۲۰۰۶).

مطالعه کنید:  راهنمای استفاده از سامانه همانندجو

تغییر در انتظارات جامعه از بنگاههای اقتصادی منجر به ایجاد تعاریف جدید و پیدایش پدیده هایی همچون توسعه پایدار و پایداری شرکتی شده است. توسعه پایدار مفهومی است که در سالهای اخیر به عنوان یک مسأله جهانی مطرح شده است. چرا که جهان با مشکلاتی از قبیل رشد جمعیت، افزایش قیمت حامل های انرژی و افزایش تقاضا برای مصرف آب و بحرانهای زیست محیطی مواجه است و ناچارا جوامع باید به سمت پایداری بروند.

پایداری شرکتی بیانگر ارزش هایی مثل روابط دراز مدت با مشتریان است و راهبردهای مناسبی برای فعالیت دراز مدت شرکت ها، شفافیت، روابط بهتر با کارکنان، و کارایی منابع ارائه می کند. در واقع، پایداری شرکتی شکل تکامل یافته مفاهیم سنتی و قدیمی برای توصیف رفتار اخلاقی شرکت هاست. عباراتی نظیر مسئولیت اجتماعی شرکت یا حاکمیت شرکتی[۲]، که بیانگر حوزه مسئولیت شرکت هاست، به جوابگویی شرکت ها در قبال اجتماع ، کارکنان، کشور و محیط زیست و نگرشی دراز مدت تبدیل شده است (شراعی و همکاران، ۱۳۹۸).

ضرورت حاکمیت شرکتی ناشی از تضاد منافع ذینفعان در ساختار شرکتی است. تضاد منـافع، خود ناشی از دو علت اصلی است؛ نخست اینکه هریک از ذینفعان، اهداف و ترجیحات متفاوتی دارند و دوم آنکه هر یک اطلاعات کاملی در مورد اقدامات، دانش و ترجیحات دیگری ندارند. بدیهی اسـت ایـن تفکیک با فرض نبود سازوکارهای مؤثر و اجرایی حاکمیت شرکتی، زمینه ساز اقدام مدیران در راسـتای تأمین منافع خود و نه لزوماً تأمین منافع سهامداران خواهد شد.

با توجه به نقش مهم صنعت بانکداری در اقتصاد جامعه و تاثیرگذار بودن آن در زندگی افراد به عنوان یک منبع تامین مالی، توجه به مسائل پایداری به عنوان مساله ای حیاتی از جانب بانک ها امری ضروری است، به طوریکه این امر میتواند نیازهای نسل فعلی را  بدون آسیب رساندن به زندگی نسل های بعدی تامین کند. در این راستا و در جهت  موفقیت در زمینه مسائل پایداری به نظر میرسد که حاکمیت شرکتی  که به خوبی اجرا شود می تواند در برآوردن خواسته های محیطی و اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد. از آنجایی که مهم ترین هدف حاکمیت شرکتی افزایش ثروت سهامداران است و این افزایش ثروت تنها در صورت داشتن عملکرد خوب میسرخواهد شد در نتیجه میتوان چنین استدلال کرد که حاکمیت شرکتی تاثیر بسزایی در عملکرد مالی صنعت بانکداری خواهد داشت.

در راستای توضیحات ارائه شده، فصل حاضر جهت شفاف کردن نقش حاکمیت شرکتی در عملکرد مالی با توجه به نقش میانجی پایداری در بانک ها از بخش های بیان مسأله، اهمیت و ضرورت تحقیق، اهداف تحقیق، فرضیات تحقیق، سوالات تحقیق، قلمرو مکانی، زمانی و موضوعی تحقیق، جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق و تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق تشکیل شده است.


‌بیان مسأله

نظام بانکی در کشورهای مختلف از اهمیت ویژه­‌ای برخوردار است. این نظام با گردش مناسب وجوه می‌تواند کارآمدی را در اقتصاد به­ همراه آورد و در صورت کارکرد نامناسب، فعالیت­ های دیگر بخش­‌های اقتصادی را با مشکل مواجه می‌سازد. صنعت بانکداری یکی از صنایع خدمتگزار و تأثیرگذار بر بازار است. صنعت بانکداری قوی برای تحریک رشد اقتصادی و حفظ ثبات مالی یک کشور بسیار مهم است (الوان و همکاران[۳]، ۲۰۱۸).

بانک ها اکنون بیش از هر زمان دیگر نیازمند تغییر و تحول استراتژیک هستند و در جریان کسب موقعیت رقابتی مناسب شدیداً نیازمند تغییر ساز و کارهای درون سازمانی خود با نیازها و خواسته های مشتریان هستند تا در این راه بتوانند به اهداف خویش رسیده و عملکرد مالی خود را بهبود ببخشند (بزووسکی و حصین[۴]، ۲۰۱۶). در نتیجه؛ برای ربودن گوی سبقت از یکدیگر برای افزایش سهم بازار و سودآوری، به دنبال استفاده از انواع روش های بهبود عملکرد برای جذب مشتریان بیشتر هستند؛ زیرا یکی از مهمترین مسایل مورد توجه، کسب سود و بازده می‌باشد، لذا توجه به عملکرد مالی بانک‌ها در درجه اول برای سرمایه‌گذاران، درجه دوم برای سپرده‌گذاران و در نهایت برای مدیران بانک‌ها، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است (خوش طینت و همکاران، ۱۳۹۵).

مدیران بانک ها جزء ذینفعانی هستند که اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل عملکرد مالی برای آنها حائز اهمیت است. در این راستا، آنها با در نظر گرفتن اطلاعات مالی ارزشمند، موقعیت بانک را ارزیابی و بر اساس آن تصمیم مناسب را اتخاذ می‌نمایند (رستمی و همکاران، ۱۳۹۰). از طرفی؛ به منظور بهبود عملکرد مالی، سازمان ها اندازه گیری پایداری را در برنامه های مدیریت کیفیت خود قرار داده اند (کل[۵]، ۲۰۱۳).

سپتامبر ۲۰۱۵، سازمان ملل متحد یک برنامه جهانی برای توسعه پایدار به نام “ایجاد تحول جهان ما:” دستور کار ۲۰۳۰ “برای توسعه پایدار” با گستره وسیعی از “پنج P” یعنی سیاره، مردم، کامیابی، صلح و شراکت را تصویب کرد. دستور کار ۲۰۳۰ یک برنامه جهانی است که شامل ۱۷ هدف توسعه پایدار[۶]و ۱۶۹ هدف مرتبط با چالش‌های جهانی تغییر آب و هوا، نابرابری اجتماعی و تخریب محیطی است.  این برنامه خواستار اقدام جهانی در میان دولت‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی برای دستیابی به موفقیت مشترک و پایدار است. با این حال، بخش شرکت‌ها  پیشرفتی نسبتا کند را با توجه به کار در یک جهان پایدار نشان می‌دهد (خالد و همکاران، ۲۰۲۱). پایداری یکی از مفاهیم مرتبط با توسعه پایدار است که از دهه ۱۹۶۰ به بعد در برنامه های توسعه کشورهای مختلف وارد شد اما به دلیل عدم اجماع بر سر مولفه ها و جایگاه آن در میان سایر اجزاء توسعه پایدار در عمل به گونه های بسیار متفاوتی با آن برخورد شده است (واعظ زاده و همکاران، ۱۳۹۴).

پایداری سازمان، توانایی حفظ یا توسعه عملکرد در بلندمدت و نتیجه تداوم رضایت ذینفعان سازمان در طول زمان است. پایداری به توانایی سازمان در پایش فرصت ها، تغییرات، روندها و ریسک های محیط خارجی مرتبط است و با هدف ایجاد توازن بین منافع مالی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی سازمان در بلندمدت، مدیریت می شود. شرکت ها باید قادر باشند با استفاده از تخصیص مستمر منابعشان جایگاه رقابتی خود را در عرصه کسب و کار حفظ کنند، ضمن آنکه ملزم باشند مسئولیت خود در قبال جامعه و محیط زیست را به انجام برسانند (تقوی فرد و همکاران، ۱۳۹۸). درواقع؛ پایداری یک موضوع بسیار مهم برای شرکت‌های بزرگ جهان امروز است. علاقه سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری در مسئولیت‌های اجتماعی در دهه گذشته منجر به رشد مفهوم پایداری گردیده است؛ بنابراین، پایداری سازمان به‌صورت بالقوه بر عملکرد سازمان تأثیر خواهد داشت (جعفری جم و پیفه، ۱۳۹۵). همچنین؛ تعدادی از مطالعات نشان داده است که حاکمیت شرکتی بهتر عملکرد مالی را تسریع می کند (پیلای و الملکوی[۷]، ۲۰۱۸).

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی

حاکمیت شرکتی و اجزای آن (مانند ویژگی های هیئت مدیره، ساختار مالکیت و مکانیسم تشویقی) به مجموعه ای از روابط بین مدیریت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر ذینفعان شرکت اشاره دارد (پنگ و همکاران[۸]، ۲۰۲۱). حاکمیت شرکتی سیستمی است که از طریق آن نهادهای شرکتی هدایت و همچنین به طور سیستماتیک کنترل می شوند. نیاز به حاکمیت شرکتی به دلیل تفکیک مالکیت شرکتی و کنترل آن بوجود می آید (شیرواستاوا و آداس[۹]، ۲۰۱۴). حاکمیت شرکتی و ارتباط آن با عملکرد قبلاً در زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است.  به عنوان یک سازوکار حاکمیت داخلی، اثربخشی هیئت مدیره باعث کاهش هزینه بدهی می شود که به طور مثبت با عملکرد فعلی و آینده بازار مرتبط است و شفافیت شرکت ها را در رابطه با افشای داوطلبانه تغییرات آب و هوا افزایش می دهد. علاوه بر این، نظارت نظارتی و حمایت از حقوق سهامداران اقلیت در میان مکانیزم های حاکمیت خارجی به عنوان عناصر ضروری برای ایجاد یک محیط شرکتی که عملکرد مناسب یک شرکت را تضمین می کند ذکر شده است.  در حقیقت مکانیسم های نظارتی خارجی می توانند مکانیسم های حاکمیت داخلی را، تا آنجا که به عنوان مکمل عمل می کنند، برای ترکیبی موثرتر از حکمرانی به راه بیندازند (ییار و همکاران[۱۰]، ۲۰۲۱).

در سـالهـای اخیـر پیشرفت های قابل ملاحظه ای در استقرار نظام حاکمیت شرکتی از طریق قانون گذاری و نظـارت و نیـز اقـدامات داوطلبانـه شـرکتهـا در کشـورهای توسـعه یافتـه و در حـال توسـعه صـورت گرفتـه اسـت. سرمایه گذاران و سهامداران آگاهی بیشتری در مورد ضرورت و اهمیت نظام حاکمیت شرکتی یافته انـد و نسبت به پیگیری و استقرار این نظام در شرکتها علاقه مند شده اند (سیف، ۱۳۹۳). شیوه های ضعیف حاکمیت شرکتی منجر به عملکرد ناکافی و نگرانی ذینفعان می شود. سیستمهای اندازه گیری عملکرد نقش مهمی را ایفا می کنند زیرا نگرانی منبع اطلاعات مالی است که در صورتهای مالی در عملیات داخلی نشان داده شده است.  این نوع اطلاعات برای فرایند تصمیم گیری برای استخراج بهترین تصمیم برای برنامه ریزی، هدایت و کنترل مفید است.  انتخاب ارزیابی عملکرد به اهداف سازمان و‌روش محاسبه واضح جهت مقایسه بستگی دارد و این توسط افرادی که در سازمان دخیل هستند به دست می آید ( ال احدال و همکاران[۱۱]، ۲۰۲۰).

تعدادی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که حاکمیت بهتر شرکت ها عملکرد مالی را تسریع می کند (گالبریت[۱۲]، ۲۰۱۸). از طرف دیگر، برخی دیگر ( نوروز زادگان و همکاران، ۱۳۹۷) از رابطه منفی بین حاکمیت و عملکرد مالی خبر دادند . همچنین معدود مطالعات حاکی از ارتباط ناچیز بین حاکمیت سطح شرکت و عملکرد مالی آن است (لین[۱۳]، ۲۰۱۰). باوجود یافته های متفاوت، اکثر مطالعات مرتبط، بر روابط مثبت تأکید می کنند (رسفیجانی و دهقان، ۱۴۰۰).

حاکمیت شرکتی قوی در شرکت ها و از جمله بانک ها یکی از مهم ترین ابزارهای جلوگیری از فساد محسوب می شود. به دلیل وجود ارتباط سیستم بانکی و سیستم کلان اقتصادی، برقراری حاکمیت شرکتی در بانک‌ها دارای اهمیت است. البته باید اذعان نمود برقراری حاکمیت شرکتی در بانک‌ها متفاوت از برقراری آن در سایر نهادهای مالی می‌باشد. پیچیدگی فعالیت بانک‌ها، عدم تقارن اطلاعات را افزایش می‌دهد و قدرت سهامداران را برای مدیریت بانک کاهش می‌دهد. بانک‌ها نقش اصلی تأمین منابع مالی را در کشورهای در حال توسعه بر عهده دارند. همچنین آنها بنگاه‌هایی هستند که به دلیل سپرده‌های دریافتی از مشتریان نسبت بدهی به دارایی بالایی دارند. بنا به دلایل ذکر شده آنها بیشتر تحت تأثیر مقررات هستند به طوری‌که باید پاسخگویی بیشتری نسبت به حقوق سپرده‌گذاران داشته باشند، ریسک خود را کاهش دهند و ثبات سیستم پرداخت را تضمین نمایند. با توجه به اهمیت مطالب فوق در صنعت بانکداری، محقق در این تحقیق درصدد پاسخ به این سؤال است؛ تاثیر حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی بانک ملی شهر تهران با توجه به نقش میانجی پایدرای به چه صورت است؟


اهمیت و ضرورت تحقیق

اهمیت و حساسیت نظام بانکی در کل نظام اقتصادی، مالی و در تنظیم روابط و مناسبت های پولی هر کشور از یک طرف و تأثیر بسزای آن در صحنه اقتصاد جهانی از طرف دیگر، باعث گردیده تا صاحب نظران اقتصادی، بانک ها را بعنوان یکی از عوامل مؤثر در توسعه اقتصادی و شکل گیری ظرفیت و توان تولید کشورها به حساب آوردند. در همین راستا امروزه مفهوم توسعه پایداری شرکت از ابعاد و زوایای مختلف مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است. گارسیا و همکارانش[۱۴] ( ۲۰۱۶) توسعه پایداری شرکتی را با سه مفهوم اساسی اقتصادی، اجتماعی، و زیست محیطی مرتبط می دانند. توسعه پایداری شرکتی بدین شکل تعریف می شود: برآورده شدن نیازهای مستقیم و غیر مستقیم شرکت و ذی نفعان بدون به خطر انداختن توانایی بر آوردن نیازهای آینده ذی نفعان. موکرجی و ویجک[۱۵] ( ۲۰۰۳) توسعه پایداری شرکت را شامل کارهای داوطلبانه ای می داند که نگرانی های زیست محیطی شرکت را در تعامل با ذی نفعان نشان می دهد.

بانک ها به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای اجرای سیاست های پولی در سیستم اقتصادی محسوب گردیده و هر گونه تغییر در کسب و کارهای بانکی می تواند بطور مستقیم و غیرمستقیم بر کل سیستم اقتصادی تأثیرگذار باشد. لذا بررسی عوامل موثر بر عملکرد مالی بانک ها و میزان تاثیر هر یک از این متغیرها، برای تصمیم گیری مدیران بانکی و سرمایه گذاران، بسیار حائز اهمیت بوده و امری ضروری می باشد.

از سوی دیگر، نقش حاکمیت شرکتی از چند جهت دارای اهمیت است. اول اینکه برقراری حاکمیت شرکتی باعث می شود که منابع کمیاب در اقتصاد به صورت کارا استفاده شود. دوم اینکه منابع به سمت سرمایه گذاری های کارا تخصیص یابند. سوم حاکمیت شرکتی به مدیران کمک می کند که بر بهبود عملکرد بنگاه تمرکز کنند. چهارم حاکمیت شرکتی به مدیر عامل یا هیئت مدیره در انتخاب بهترین ابزار برای کنترل منابع کمیاب کمک می کند. پنجم حاکمیت شرکتی نهادها را مجبور به پذیرش مقررات می سازد. از طرفی دیگر؛ یک بانک پایدار، بانکی است که به سطح معینی از رضایت کلی برای همه افراد و گروه های ذینفع خود دست یابد. امروزه با توجه به اهمیت یافتن موضوع پایداری در سطح بین المللی، محققان بسیاری به بررسی مبحث پایداری در صنعت بانکداری پرداخته اند. چراکه بانک ها به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر توسعه پایداری در کشور تاثیرگذارند.

مطالعه کنید:  نرم افزار اکسپرت چویس Expert Choice به همراه آموزش نصب و فعالسازی

در این تحقیق به بررسی تاثیر پایداری و حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی بانک ملی شهر تهران پرداخته می شود. بانک ملی ایران با مشارکت در فعالیت های اجتماعی و بشردوستانه می تواند موجب افزایش سطح رفاه و رضایتمندی در جامعه شود. علاوه بران این نهادهای مالی با مشارکت در طرح‌های ملی و زیرساختی باعث توسعه اقتصاد کشور می شوند. پس بانک ها نقش اساسی در پایداری محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی هر کشوری دارند. تاآنجا که زیربنای پایداری در یک جامعه از طریق بانک‌ها شکل می گیرد. براین اساس است که توجه و ارزیابی پایداری آنها امری بسیار حیاتی است.


اهداف تحقیق

هدف اصلی:

بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی، باتوجه به نقش میانجی پایداری در بانک ملی شهر تهران.

اهداف فرعی:

بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی در بانک ملی شهر تهران.

بررسی تاثیر حاکمیت شرکتی بر پایداری در بانک ملی شهر تهران.

بررسی تاثیر پایداری بر عملکرد مالی در بانک ملی شهر تهران.


فرضیات تحقیق ‌

فرضیه اصلی:

حاکمیت شرکتی باتوجه به نقش میانجی پایداری، بر عملکرد مالی در بانک ملی شهر تهران تاثیرگذار است.

فرضیه های فرعی:

حاکمیت شرکتی بر عملکرد مالی در بانک ملی شهر تهران تاثیرگذار است.

حاکمیت شرکتی بر  پایداری در بانک ملی شهر تهران تاثیرگذار است.

پایداری بر عملکرد مالی در بانک ملی شهر تهران تاثیرگذار است.


مدل مفهومی تحقیق

مدل مفهومی تحقیق حاضر برگرفته از پژوهش مونیر و همکاران (۲۰۱۹) می باشد. در مدل شکل ۱، حاکمیت شرکتی به عنوان متغیر مستقل، پایداری به عنوان متغیر میانجی و عملکرد مالی به عنوان متغیر وابسته مورد تجزیه تحلیل قرار می گیرند.

شکل مدل مفهومی تحقیق

شکل ۱-مدل مفهومی تحقیق (مونیر و همکاران، ۲۰۱۹)


قلمرو مکانی، زمانی، موضوعی تحقیق

قلمرو مکانی: بانک ملی شهر تهران می باشد.

قلمرو زمانی: پژوهش، پس از تصویب پروپوزال به مدت ۶ ماه (از ۲۵ مهر تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲) می باشد.

قلمرو موضوعی: در زمینه ی پایداری، حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی می باشد.


جنبه جدید بودن و نوآوری در تحقیق

پدیده هایی همچون خصوصی سازی و بسط و گسترش مفاهیم حاکمیت شرکتی و همچنین اهمیت موضوعاتی مانند پایداری و عملکرد مالی سازمان ها، بررسی و تحقیق پیرامون اهمیت این مباحث را اجتناب ناپذیر می سازد. مهمتر آنکه در تدوین قوانین مربوط به مالکیت شرکتی شناخت اجزاء نظام اقتصادی و روابط بین برخی متغیرهای مرتبط با آن ضروری است. نظر به وجود تحقیقات به نسبت متعدد در رابطه با ارتباط میان حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی سازمان ها، تاکنون در داخل کشور تحقیقی که با به بکارگیری مدل معادلات ساختاری به بررسی نقش میانجی متغیر پایداری، در رابطه ی میان حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی در صنعت بانکداری بپردازد، انجام نگرفته است.


تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

تعاریف مفهومی

پایداری شرکتی:

علی رغم وجود ادبیات نسبتا قوی پایداری شرکتی، موضوع پایداری شرکتی مفهومی وسیع، پیچیده و در حال تکامل است که نگرش ها و ایده های متنوعی را در بر می گیرد (اخترشناس و همکاران، ۱۳۹۹).

پایداری شرکتی رویکرد اقتصادی و عمل گرا با پتانسیل در راستای خلق فرصت ها و مخاطره ها برای تجارت و داد و ستد می باشد (چناری بوکت و بنی مهد، ۱۳۹۸).

حاکمیت شرکتی:

مدیران تصمیماتی اتخاذ کنند که منافع سهامداران را تأمین نکند. از جمله این تصمیمات می‌توان به عدم سرما‌یه‌گذاری در عملیات اصلی شرکت‌ها اشاره کرد. یکی از راه‌های جلوگیری از آن افزایش کیفیت گزارشگری مالی و استقرار نظام حاکمیت شرکتی است؛ زیرا این کار  موجب نظارت ذی‌نفعان بر تصمیمات سرمایه‌گذاری می‌شود (باقرزادگان و خانمحمدی، ۱۳۹۸).

عملکرد مالی:

روش عموماً پذیرفته شده ای برای اندازهگیری عملکرد شرکتها وجود ندارد ولی معمولاً نتایج مالی و حسابداری، هدف نهایی بسیاری از شرکت هاست. مطالعات تجربی گذشته نشان میدهد که عملکرد یک سازه ی چند بعدی است که باید با چندین معیار اندازه گیری شود (حاجی پور و کرد، ۱۳۹۰).

تعاریف عملیاتی

حاکمیت شرکتی: در تحقیق حاضر متغیر حاکمیت شرکتی توسط پرسش نامه استاندارد بقایی (۱۳۹۴) با ۴ بعد و ۱۶ گویه سنجیده می شود.

عملکرد مالی: در تحقیق حاضر متغیر عملکرد مالی توسط پرسش نامه استاندارد خالد (۱۳۹۰) با ۳ بعد و ۲۱ گویه عملیاتی می شود.

پایداری: در تحقیق حاضر متغیر پایداری توسط پرسش نامه استاندارد وینگارتن و لونگونی (۲۰۱۵) با ۳ بعد و ۹ گویه عملیاتی می شود.


خلاصه فصل

در این فصل ابتدا به مسائل پیرامون مربوط به صنعت بانکداری و اهمیت آن پرداخته شد. سپس با بررسی مفهوم و اهمیت پایداری شرکتی، حاکمیت شرکتی و عملکردمالی و پس از آن در بخش های بعدی جهت آشنایی بهتر با این پژوهش اهداف تحقیق، قلمرو انجام تحقیق اعم از (موضوعی، مکانی، زمانی) ذکر گردید. در قسمت بعدی نوآوری تحقیق حاضر عنوان شد و در پایان به تعریف مفهومی متغیرهای پژوهش پرداخته شد.


همچنین شما عزیزان جهت آشنایی با فصول پایان نامه می توانید مقالات زیر را مطالعه بفرمایید:

دانلود رایگان نمونه چکیده پایان نامه

دانلود رایگان نمونه پروپوزال کمی

دانلود رایگان نمونه فصل دوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل چهارم پایان نامه

دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه

[۱] . Brown & Caylor.

[۲] .CG.

[۳] Alalwan, A.Aet al

[۴] Bezovski, Z. and Hussain, F

[۵] Kell

[۶] . SDGs

[۷] Pillai & Al-Malkawi

[۸] . Penga et al.

[۹] Shrivastava & Addas

[۱۰] . Ali Uyar et al.

[۱۱] . Uyar.

[۱۲]. Galbreath.

[۱۳] .Laine.

[۱۴] . Garcia et al.

[۱۵] . Mukherjee & Wijk.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “دانلود رایگان نمونه فصل اول پایان نامه” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا