0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

روش تحقیق کمی

پژوهش های کمی در حوزه علوم انسانی و رفتاری بر پایه جهان بینی و پارادایم خردگرایانه قرار دارند. فرض اساسی این پارادایم بیان می دارد که واقعیت چیزی است که فرد می تواند به وسیله حواس خود آن را تجربه نماید (سرمد و همکاران، ۱۳۸۰). با در نظر گرفتن این فرض، پژوهش های کمی به سمتی سوق می یابند که خود را قادر می بینند تا بتوانند یک فرایند پیچیده یا یک کل را به متغیرهای تشکیل دهنده یا عناصر سازنده آن ها تجزیه نموده و هر یک را به طور جداگانه بررسی و مطالعه نمایند. از زمانی که اگوست کنت فیلسوف قرن ۱۹ نظریه اثبات گرایی را ارائه نمود، به تدریج این دیدگاه در پژوهش ها علوم انسانی و رفتاری شروع به رشد و نمو کرد. به طوری که باید گفت الگو و ماهیت پژوهش کمی در علوم انسانی و رفتاری، از علوم مادی و فیزیکی گرفته شده است و هدف آن نیز ایجاد و انشاء نظریه و اصول آن، یا بررسی صحت و سقم این دو می باشد. بنابراین قوانین و اصول پژوهش و فعالیت های پژوهشی در علوم انسانی و رفتاری، همان قوانین و اصولی است که در پژوهش های علوم مادی و فیزیکی رعایت می شود و تنها تفاوت اساسی بین این دو، آزمودنی یا آنچه که پژوهش درباره آن صورت میگیرد، می باشد. جهت آشنایی با روش های آماری مورد استفاده در طرح های آکادمیک می توانید مقاله روش های آماری را مطالعه بفرمایید.

مطابق آنچه بیان شد، در انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا فعالیت های پژوهش کمی براساس تجزیه و تحلیل یک یا چند پیشنهاد فرضی و ذهنی درباره روابط علت و معلولی میان دو یا چند متغیر بنا می گردد و هدف، آزمودن و یا آزمایش کردن این روابط می باشد. چنین فعالیت هایی در پژوهش کمی دارای خصوصیاتی از قبیل افزایشی بودن، تجربی بودن، تعمیم پذیر بودن، تلخیصی بودن، تکرار پذیر بودن، ابطال پذیر بودن، نظم داشتن، عینی بودن و تخصص طلب بودن می باشد (بزرگی، ۱۳۷۷).


روش شناسی تحقیق کمی

پژوهش کمی رویکردی جزءگرا و تحصلی برای توصیف عینی متغیرها و توضیح روابط بین آنهاست. بدین معنا که نگرش و دیدگاه کمی، ریاضی و رقمی بر این گونه پژوهش ها حاکم است. به همین دلیل در روش شناسی این پژوهش ها نیز هر آنچه به کار گرفته می شود، باید قابلیت تبدیل به رقم و یا عدد را داشته باشد و یا بتوان آن را به صورت رقم و عدد بیان نمود. در زیر به هر یک از مفاهیم روش شناسی این رویکرد پژوهشی به طور فشرده و مختصر، تا آنجایی که لطمه ای به مفهوم وارد نسازد، پرداخته می شود. آشنایی با روش شناسی پژوهش یکی از ارکان اصلی نگارش فصل سوم پایان نامه می باشد. جهت آشنایی با نحوه نگارش این فصل می توانید به مقاله دانلود رایگان نمونه فصل سوم پایان نامه رجوع کنید.

مطالعه کنید:  دانلود فرم خام پروپوزال کارشناسی ارشد و دکتری

جامعه آماری

عبارت است از مجموعه ای از افراد یا واحدها یا رویدادها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند (دلاور، ۱۳۸۵). جامعه پژوهش با توجه به هدف بررسی و نوع واحد مورد مشاهده می تواند به گونه های مختلف تعریف گردد. اما تعریف جامعه پژوهش باید جامع و مانع باشد. به عبارت دیگر جامعه پژوهش باید چنان باشد که از نظر نقطه نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را شامل شود و از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخت جلوگیری به عمل آورد.


نمونه

زیر مجموعه جامعه را نمونه گویند (دلاور، ۱۳۸۵). در حقیقت نمونه گروه کوچکی از جامعه است که برای مشاهده و تجزیه و تحلیل انتخاب می گردد و اطلاعات مورد نیاز پژوهش به کمک آنها حاصل می شود. جهت بدست آوردن حجم نمونه می توانید از مقالات محاسبه آنلاین حجم نمونه با فرمول کوکران و محاسبه حجم نمونه با جدول مورگان استفاده کنید.


نمونه گیری

به فرایند انتخاب زیر مجموعه ای از جامعه نمونه گیری گویند. به بیان دیگر انتخاب تعدادی از افراد، اشیاء، رویدادها و اشیاء و مکان ها از یک جامعه تعریف شده به عنوان معرف یا نماینده آن جامعه را نمونه گیری گویند. هدف اصلی نمونه گیری برآورد مقادیر جامعه به کمک مقادیر نمونه است.


ابزار پژوهش

در پژوهش کمی فرایند انتخاب یا توسعه روش ها یا ابزارهای اندازه گیری مناسب باید در پی دستیابی به اهداف پژوهش کمی باشد. ثرندایک در خصوص ابزار اندازه گیری در پژوهش کمی بیان داشته است که اگر چیزی وجود داشته باشد، دارای مقدار است و اگر دارای مقدار است، می توان آن را اندازه گیری کرد (دلاور، ۱۳۶۷) ابزارها و روش های متعددی برای گردآوری داده ها وجود دارد که ممکن است داده ها را به دو صورت کمی و کیفی توصیف نمایند. در این حالت داده های کیفی را براساس وجود اشتراک آنها طبقه بندی کرده و در واقع کمیت پذیر می نمایند. روش های عمده گردآوری داده ها در پژوهش کیفی عبارت اند از:

  • پرسشنامه
  • مصاحبه
  • مشاهده
  • آزمون

در بین این روش ها متداول ترین و مؤثرترین روش گردآوری داده ها، پرسشنامه می باشد. پرسشنامه تحقیق، داده ها و اطلاعات سازمان یافته و کمی را فراهم می کند، نیاز به حضور پژوهشگر برای اجرا ندارد و تحلیل های آماری دقیق را ممکن می سازد. جهت آشنایی با نحوه به کارگیری پرسشنامه در مقالات و پایان نامه ها میتوانید به مقاله دانلود رایگان پرسشنامه با طیف لیکرت رجوع کنید. همچنین در مقاله طیف لیکرت (آموزش طراحی، ساخت و تجزیه و تحلیل)، به صورت کامل مفاهیم مرتبط با طراحی و ساخت و تجزیه و تحلیل داده های لیکرت مورد بررسی قرار گرفته است.

مطالعه کنید:  دانلود رایگان نمونه فصل پنجم پایان نامه

مصاحبه را عده ای از پژوهشگران، مطمئن ترین و بهترین روش گردآوری داده ها تلقی کرده اند. مشاهده را شناسایی، نام گذاری، مقایسه، توصیف و ثبت آنچه رخ داده است، دانسته اند. آزمون را هم وسیله یا روش منظم برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار تعریف کرده اند. در پژوهش کمی داده های حاصل از هر چهار ابزار بیان شده کمی می گردند.
همچنین جهت آشنایی با ابزار پژوهش در روش کیفی می توانید مقاله روش تحقیق کیفی مطالعه بفرمایید.


روایی و پایایی ابزار پژوهش

در پژوهش کمی ابزار اندازه گیری باید دارای دو ویژگی فنی پایایی و روایی باشد.

روایی

مفهوم روایی بیان میدارد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه و صفت مورد اندازه گیری را می سنجد. بدون آگاهی از روایی، ابزار اندازه گیری نمی توان به دقت داده های حاصل از ابزار اطمینان داشت. روش های متعددی برای تعیین روایی ابزار اندازه گیری وجود دارد که می توان به روش های:

  • روایی محتوا
  • روایی ملاک
  • روایی سازه

به عنوان مهمترین آن ها اشاره نمود.

پایایی

مفهوم پایایی بیان می دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. ایبل و فریسبی پایایی را عبارت از: همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه ای دیگر از نمرات در یک آزمون معادل که به صورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است، تعریف می کنند (ویرسما و جوس، ۱۹۹۰).

در پژوهش های کمی برای محاسبه ضریب پایایی از روش هایی مانند

  • روش همتا
  • اجرای دوباره
  • دو نیمه کردن
  • روش کودر ریچاردسون

و همچنین سایر روش ها استفاده می گردد.


روش های تجزیه و تحلیل داده ها

این روش ها در پژوهش های کمی اغلب به دو گروه آزمون های پارامتریک با دو سطح توصیفی و استنباطی و آزمون های ناپارامتریک با دو سطح توصیفی و استنباطی طبقه بندی می شود. هدف اصلی استفاده از روش های آماری تعمیم دادن یافته های پژوهش به جامعه پژوهش باشد.


متغیر

متغیر را ویژگی واحد مورد مطالعه و مشاهده که می تواند کمیت بپذیرد، تعریف کرده اند. تمام روش های پژوهش در رویکرد کمی به نوعی دارای متغیر می باشد. در پژوهش ها متغیرها را به صورت های مختلف گروه بندی می کنند. برای مثال از نظر مقادیری که می پذیرند به دو گروه کمی و کیفی و از نظر نقش آن ها در پژوهش به متغیر مستقل، متغیر وابسته، متغیر تعدیل کننده، متغیر کنترل و متغیر مداخله گر تقسیم می نمایند. در بخش نمونه فصل چهارم پایان نامه با بکارگیری این نقش ها در پروژه های آکادمیک آشنا می شوید.

مطالعه کنید:  نرم افزار لیزرل Lisrel به همراه آموزش نصب و فعالسازی

روایی درونی و بیرونی پژوهش کمی

در پژوهش های کمی با عنایت به هدف آن، چگونگی گردآوری و تنظیم داده ها، تبدیل آنها به اطلاعات و سرانجام دست یافتن به یافته های پژوهش، تا چه اندازه می توان به یافته های پژوهش اطمینان داشت؟ پاسخ به این سؤال روایی درونی پژوهش را مدنظر قرار داده است. از سوی دیگر تا چه اندازه می توان یافته های پژوهش را در محیط های جغرافیایی یا شرایط دیگر تعمیم داده؟ پاسخ این سؤال هم روایی بیرونی پژوهش را مطرح می سازد. به بیان دیگر درجه کنترل متغیرهای ناخواسته را روایی درونی نامند. بدین معنا که روایی درونی پژوهش نمایانگر آن است که تا چه اندازه یافته های پژوهش از صحت و دقت لازم برخوردار است. عواملی مانن است. دو نوع روایی برونی الف) با توجه به جامعه مورد مطالعه و ب) زیست محیطی وجود دارد. روایی برونی نوع اول تعمیم یافته به جامعه آماری مورد نظر است و روایی برونی نوع دوم تعمیم یافته های پژوهش به شرایط طبیعی است. عواملی هم چون معرف نبودن نمونه، تعریف مبهم عمل آزمایشی، تعریف ناکافی متغیر وابد انتخاب افتراقی، افت آزمودنی ها، پیش آزمودن، تاریخچه، تداخل اعمال آزمایشی، ابزار اندازه گیری، بلوغ و اثر متقابل انتخاب با سایر عوامل، تحلیل آماری، بازگشت آماری و سوگیری پژوهش روایی درونی پژوهش را؛ تحت تأثیر قرار می دهند (دلاور، ۱۳۸۵)

روایی برونی پژوهش کمی تعمیم یافته های پژوهش یک نمونه استفاده شده به گروه وسیع تری از آزمودنی ها یا شرایط دیگرسته، نو بودن محیط آزمایشی، اثر تعاملی زمان، نوع و دفعات اندازه گیری متغیر وابسته، اثر انتظار آزمایشگر و اثر واکنش شرایط آزمایشی روایی برونی پژوهش کمی را تحت تأثیر قرار می دهند.


شما عزیزان می توانید از فروشگاه وب سایت، با مراجعه به بخش های نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه، نمونه فصل پنجم پایان نامه و نمونه پاورپوینت دفاع با پژوهش های کمی در طرح های آکادمیک به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش تحقیق کمی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا