0
0
Subtotal: ۰ تومان

سبد خرید شما خالی است.

روش تحقیق کیفی

روش تحقیق کیفی

پژوهش کیفی رویکرد کل گرا، تفسیرگرا و برای اکتشاف در یک زمینه طبیعی انجام می شود و نباید در یک محدوده تصنعی انجام گیرد. پژوهش کیفی درباره زندگی، فرهنگ، مبانی ارزشی، عقیدتی و رفتاری، زبان، احساسات، هیجانات و باورهای مردم اطلاعات کسب می کنند. پژوهشگر کیفی باید ارزش های شخصی، احساسات و پیشداوری های خود را کنار بگذارد و جهان را از چشم دیگران تجربه کند که کاری آسان نیست. پژوهشگر کیفی با استفاده از روش های منظم اطلاعات را جمع آوری می کند، درباره معنی و مفهوم آن می اندیشد، نتیجه گیری می کند آنها را ارزیابی می نماید و سرانجام آن ها را ارائه می دهد. این فرایند به طور مطلوب انجام نمی گیرد، مگر آنکه روش شناسی پژوهش کیفی به صورت دقیق رعایت گردد. لذا در زیر به برخی از مفاهیم روش شناسی پژوهش کیفی به طور فشرده اشاره می گردد.


روش های تحلیل داده های کیفی

در پژوهش کیفی پژوهشگری که برای جمع آوری داده ها برنامه ریزی می کند، باید با نوع اطلاعاتی که در پی آنهاست، سازگار می باشد. زلیچ سه استراتژی مصاحبه عمیق، مشاهده و نمونه گیری و شمارش را ارائه کرده است که پژوهشگر میتواند از آن ها در پژوهش خود استفاده نماید. اما می توان به بررسی اسناد و مدارک، دیوار نوشته ها و به طور کلی اسناد پایدار و ناپایدار نیز اشاره نمود. روایی و پایایی ابزار در پژوهش کیفی به دلیل آنکه محیط پژوهش طبیعی است و محیط طبیعی هم متغیر است، لذا ابزارها منعطف بوده و از قبل پیش بینی شده نیستند. بنابراین روایی و پایایی ابزار به آن معنا که در روش تحقیق کمی مطرح است، وجود ندارد.

مطالعه کنید:  روش مجموع ساده وزنی (ساو یا SAW) (Simple Additive Weighting)

روش‌های کیفی را به طور معمول براساس ابزار گردآوری داده‌ها دسته‌بندی می کنند. ابزار گردآوری داده‌ها در این روش‌ها مصاحبه یا مطالعات کتابخانه‌ای می باشد. جهت آشنایی با نحوه پیاده سازی این روش ها به هنگام انجام پایان نامه ارشد و رساله دکترا می توانید محصولاتی چون، نمونه پروپوزال کیفی با رویکرد تحلیل تم (مضمون)، نمونه فصل چهارم تحلیل محتوا و تحلیل عاملی اکتشافی در صنایع را مطالعه کنید و در صورت داشتن سوال پیرامون پیاده سازی متدهای کیفی؛ از طریق بخش تماس با ما، با کارشناسان مدیر وان در ارتباط باشید.

در شکل زیر به صورت جامع، متد های تحلیل داده های کیفی از لحاظ، جمع آوری داده، رویکردها و … مورد بررسی قرار می گیرد. از مهمترین روش های تحقیق کیفی می توان به گراندد تئوری (نظریه داده بنیاد)، پدیدارشناسی، تحلیل تم (مضمون)، روایت پژوهی (تحلیل روایت)، فرامطالعه، اقدام پژوهی اشاره کرد.

روش پژوهش کیفی


نرم‌افزارهای تحلیل داده های کیفی

به دلیل آنکه داده های تحقیق کیفی غالباً به صورت توصیفی و کیفی است، لذا تجزیه و تحلیل داده های این گونه پژوهش ها هم توصیفی و تفسیری است و از روش های آماری استنباطی استفاده نمی شود و از روش های توصیفی هم تا حد توصیف فراوانی استفاده می شوند. از مهمترین نرم‌افزارهای تحقیق کیفی می توان به نرم‌افزار مکس‌کیودا (Maxqda)، نرم‌افزار انویوو (Nvivo)، نرم‌افزار اطلس تی (Atlas.ti) و نرم افزار میک مک MICMAC اشاره کرد. جهت دانلود نرم‌افزار مکس‌کیودا می توانید به محصول؛ فایل لایسنس دائمی نرم‌ افزار مکس‌ کیودا MAXQDA2020 رجوع کنید.

مطالعه کنید:  روش آنتروپی شانون (Shannon entropy)

محیط پژوهش

محیط پژوهش در واقع همان دنیای واقعی است که پژوهش و مطالعه در آن انجام می گیرد. این محیط به صورت یک کل مورد مطالعه قرار می گیرد و از تحلیل آن به اجزاء و مطالعه اجزاء پرهیز می گردد.


نمونه

در پژوهش کیفی نمونه کوچک و به صورت هدفمند انتخاب می شود. در واقع این نمونه معرف جامعه مورد مطالعه نیست.


نمونه گیری

از آنجایی که نمونه در پژوهش های کیفی معرف جامعه نیست، لذا روش های نمونه گیری آن هم خاص بوده و برخی صاحب نظران روش هایی را برای نمونه گیری ابداع نموده اند. از جمله پاتَن پانزده روش نمونه گیری را در کتاب خود ارائه نموده است که می توان به آن رجوع نمود. نمونه گیری می تواند از مکان، رویداد، اشیاء، اسناد و مدارک و غیره باشد.


متغیر

در پژوهش کیفی، محیط پژوهش تجزیه نمی شود، بنابراین در این گونه پژوهش ها اغلب متغیر تعریف نمی کنند.


روایی و پایایی پژوهش کیفی

براساس مباحث مطرح شده، معیارهای سنتی «روایی» و «پایایی» را نمی توان به آسانی در رویکرد تحقیق کیفی جاری دانست، هرچند که مفاهیم «روایی صوری» و «روایی محتوی» در مطالعات کیفی نیز به کار می رود. اخیراً پژوهشگران بسیاری در تلاش بوده اند تا برای ارزشیابی پژوهش های، کیفی معیارهایی ایجاد نمایند. برخی از معیارهای ارائه شده، عبارت از: گشودگی یا انعطاف پذیری، قابلیت تکرار، ارائه داده های اولیه، روش های اثبات و تأیید و آشکارسازی می باشد. لینکلن و گوبا (۱۹۸۵) چهار ویژگی قابل اعتبار بودن، قابل انتقال بودن، وابستگی داشتن و قابل تأیید بودن را برای معقول بودن پژوهش کیفی مطرح نموده اند.

مطالعه کنید:  روش IPA

شما عزیزان می توانید از فروشگاه وب سایت، با مراجعه به بخش های نمونه پروپوزال، نمونه فصل سوم پایان نامه، نمونه فصل چهارم پایان نامه، نمونه فصل پنجم پایان نامه و نمونه پاورپوینت دفاع با پژوهش های کیفی در طرح های آکادمیک به صورت جامع آشنا شوید.

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “روش تحقیق کیفی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

محتوای علمی و فنی معتبر
انتقال روان و شفاف مفاهیم
انسجام مطالب
خدمات پشتیبانی

اسکرول به بالا